Trans-ad storytelling –” all we need is a second”

Superbowl er efterhånden etableret som verdens største tilbagevendende medieevent. Og hvert år konkurrerer de største virksomheder med de største mediebudgetter om at lave det fedeste ’30-second-spot’. Prisen for de 30 sekunder er i år oppe omkring 3 millioner dollars – det vil sige 100.000 dollars per sekund. Det er udgangspunktet for Miller High Life’s superbowlkampagne: 1secondad.

Watch for it on the “Big Game”

Idéen bag kampagnen er fantastisk i sin enkelhed, og alligevel udfordrer den genren på en måde, der trækker tråde tilbage til Henry Jenkins Convergence Culture.  I ugen op til ’The big game’ viser Miller en 30-sekunders reklame, hvor den let genkendelige ‘High Life delivery guy’ korser sig over, hvem der dog kunne finde på at bruge 3 mio dollars på en reklame: ”I tell you what, if High Life had a spot all we need is a second”.

Til en event som Superbowl, hvor forventningerne til underholdningsværdien i det enkelte reklamespot kan drive den mest garvede reklamerotte til kreativt sammenbrud, er kampen om brugernes involvering hårdere end nogensinde før. Ved at spille indholdet op af en leg med genren i en form for ’trans-ad storytelling’ og slå på netop forventning og overraskelse, håber Saatchi&Saatchi på at gøre Miller High Life reklamen til dette års ’talk of the town’. Vi ville ønske, vi kunne følge reklameblokkene fra en amerikansk hjørnesofa på søndag, så vi selv kunne danne os et indtryk af 1-sekunders spottet. Men vi glæder os i hvert fald til at se effekten og følge diskussionen bagefter. Og indtil da må vi nøjes med at lade os inspirere af web-versionerne.

Tagged , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: