Facebook får sine egne venner

Facebook Connect er navnet på det nyeste tiltag fra Facebook. Med denne feature bliver det muligt for websteder, der implementerer tjenesten, at skaffe flere netsurfere til deres hjemmeside og få mere detaljeret information om brugerne. Når eksempelvis en person ser en video på CBS.com, kan han gøre sine Facebook venner opmærksom på det, så de kan se med og diskutere videoen undervejs.

Med denne feature bliver det muligt at gøre nettet som helhed mere socialt.

Ifølge en artikel i  New York Times er der ikke direkte nogen økonomisk aftale imellem Facebook og deres kommende samarbejdspartnere. Der er nærmere tale om ‘vennetjenester’, hvor brugernes adfærd, ønsker, behov, vaner osv. bliver delt imellem medierne, således at kendskabet til forbrugerne bliver større og at annonceringen dermed kan blive mere målrettet.

Den store forskel i forhold til Facebook Beacon, som blev kritiseret for at overskride forbrugernes privacy, er at forbrugerne  med Facebook Connect i højere grad selv er herre over deres privacy. Her skal de nemlig selv aktivt informere deres venner om, hvad de laver på andre websites. Deres informationer bliver altså ikke ‘sneget’ ud til Facebooks samarbejdspartnere.

Du kan læse hele artiklen på New York Times’ hjemmeside.

 

The screen you would see when logging into Citysearch, a Facebook partner, with your Facebook Connect credentials.

"The screen you would see when logging into Citysearch, a Facebook partner, with your Facebook Connect credentials."

Tagged , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: