Online experience should be either entertaining or useful

– og online kommunikation er meget mere og andet end bannerannoncer.

Her er et par af Dan Calladines eksempler på, hvordan man kan skabe synergi mellem forskellige platforme og involvere og aktivere forbrugerne i indholdet – og dermed også i brandet.

Samsung Instinct

For at promovere den nye telefon Instinct skabte Samsung videofortællingen “Follow your instinct”, hvor man i god gammeldags Sværd&Trolddom-stil vælger historiens udfald ved hjælp af knapper på skærmen . Der er ingen direkte italesættelse af Samsung i filmen, men mobilen og dens mange funktioner spiller en central rolle gennem det narrative forløb. Elegant underholdning.

Adidas Originals blogger outreach

adidas

Da Adidas skulle (re)lancere Adidas Originals i Frankrig vidste de, at de havde brug for noget ‘gadekant’ for at ramme det rigtige segment. Sammen med Isobar identificerede Adidas de mest toneangivende modebloggere i Frankrig,  der hver havde deres flok af ‘followers’ og dermed mulighed for at skabe hype omkring mærket i det rigtige segment. Bloggerne blev brugt som modeller i fotoserier og videoklips og selvfølgelig til at blogge om lanceringen. Derudover blev der oprettet en facebookgruppe omkring Adidas Originals, og på Adidas’ hjemmeside havde almindelige entusiastere mulighed for at uploade deres egne Adidasfotos. Intelligent udnyttelse af virale principper og diffusionsteorien.

Marley Fetch Facebook Application

marley

I forbindelse med premieren på filmen Marley&Me i december 2008 lancerede filmselskabet Fox blandt andet en “fetch widget” til facebook og myspace. Hvis man installerede applikationen kunne hovedrollen i filmen – hunden Marley – finde gaveidéer til ens facebook- eller myspacekontakter ud fra disses profiloplysninger. Sødt og nyttigt.

Tagged , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: