The user is the media

Interaktivitet er et nøgleord, når vi taler digitale medier. Men det er vigtigt at gøre sig klart, at den interaktive proces online starter hos modtageren og ikke hos afsenderen. Målet er at få forbrugeren til at handle, og derfor er det endnu mere essentielt end ellers at tage udgangspunkt i forbrugeradfærd og forbrugerbehov, og have det enkelte individ for øje, når man arbejder online.

lesson1

De relationer, du formår at skabe med dine forbrugere, er unikke. De kan ikke kopieres. Derfor er det i relationsopbygningen, det virkelige differentieringspotentiale ligger.

Det er nødvendigt at tænke på en helt ny måde, hvis man skal have succes i den digitale verden. Anders Norman og David Schwieler, de to hovedmænd bag det kreative webbureau Remotion Design i Stockholm illlustrerede dette med et sjovt lille tankeeksperiment. Tænk på alle de store online succeser i dag. Google, Facebook, MSN og utallige andre. De er alle internet-start-ups. Logikken ville sige, at de etablerede medier med faste, loyale brugere, stort drive-to-web potentiale i offline medierne og et etableret netværk ville være spået stor succes med at udvide dette potentiale til også at dække et online univers. Det siger al logik. Men det er det modsatte, vi ser ske. Selvom sites som tv2.dk, eb.dk og dr.dk har stor succes i Danmark, har det taget lang tid at få op at stå, og succesen overgås til stadighed af de globale initiativer, der er startet i internetverdenen. De store mediehuse har ofte prøvet at få deres forståelse af mediebilledet applikeret på en online platform. Men for virkeligt at lykkes er man nødt til at smide den eksisterende forståelse af markedet væk og betragte online medierne på samme måde som dem, der er startet i online og har arbejdet med medierne på deres præmisser.    

If you’re boring be functional

Anders og David opsummerer vejen til succesfuld relationsopbygning online i de 7 gyldne regler for interaktiv kommunikation:

  1. The internet requires everyday presence
  2. Everyday visits require everyday habits
  3. Everyday usage requires everyday needs
  4. Everyday relations require everyday dialogue
  5. Interactive communications is like dating; do be touchy
  6. Interactive communications requires knowledge
  7. The site it the message
Tagged , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: