Virkeligheden er viral

Erik Lindqvist grundlægger af The Viral Company i Sverige var dagens sidste officielle taler. Han talte om, hvordan viral kommunikation skal ses bredere end små videoklip på nettet i dårlig kvalitet

Erik definerer viral marketing sådan her:

“At its simplest, viral marketing is a non-traditional form of marketing that relies heavily on word-of-mouth and social networking. This to spread hype about a particular product or service. Based on the Internet or mobile networks the information gains momentum and is via recommendations passed on from one person to the next. People may spread the word willingly or unwittingly.

Viral marketing campaigns are often manifested as video clips but can also be informative games, pictures, or just a text. There are no rules for the appearance of the campaign. But for it to be successful there needs to be something about it that makes people engaged, want to talk abut it and pass it on – be that something funny, entertaining, interesting or shocking.” (kilde: The Viral Company website)

Et eksempel på, at det ikke behøves at være super kort med low production value er Smirnoff’s kampagne for Raw Tea. Her blev ressourcerne især brugt på produktion og seeding på nettet. Og filmen blev en kæmpe succes.  

Raw Tea party

De fulgte begavet op da de skulle lancere variaten med Grøn Te og spillede på den almindeligt kendte konflikt mellem east coast og west coast. Disse to er virkeligt sjove OG velproducerede.

Green Tea Partay

Eat like snake

Et andet eksempel på en flot og sjov viral kampagne er Eat like snake, hvor det er Burger King, der fremstår som afsender. Denne kampagne har dog ikke Burger King som officiel afsender og Erik fortæller, at så snart der bliver lagt et klip op, bliver det fjernet. Men der er så mange i omløb, at der altid kan findes et. Derfor er her et link, men hvis det forsvinder søg på “eat like snake” på Youtube og så finder I det.

Virale kampagner går HD

En sidste eksempel på gode produktioner der klarer sig godt på nettet er denne privat producerede HD video, der er lavet af Magnus Engfors. Erik spår HD produktioner til at være det nye hotte viralt, og at dømme efter denne videos succes kan han meget vel have ret.

Suddenly Magnus Engfors

Viral is more than video

En vigtig pointe var, at viral er mere end bare video, men lige så vel kan være små korte spil, der sendes rundt, billeder, tekst eller, som her i dette eksempel, en interaktiv oplevelse, der kan deles med andre.

carmen02

Meet the Spartans – Carmen Electra er vild med dig!

I denne kampagne blev brugeren involveret direkte og faktisk ringet op af Carmen selv (næsten altså). Minder lidt om Pisang Ambons kampagne sidste år, men det gør det jo ikke dårligere. Den originale kampagne “Carmen has a crush on you” blev taget af efter kampagneperioden, men ligger nu som en modificeret form på sitet herunder.

Se Carmen had a crush on you her

Tagged , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: