One Show 2009

I onsdags blev One Show vinderne offentliggjort i New York. Og hvor sidste års vinderfelt var præget af en poetisk fortællekraft, der løftede overliggeren for billedsproget i tv-spottet, har dette års One Show vendt øjnene helt væk fra tv-skærmen. Årets store vinderkampagne er nemlig karakteriseret ved ikke at være centreret omkring et tv-spot.

Det er selvfølgelig PR-stuntet “Best job in the world”, vi taler om. Stillingen som “caretaker of the reef” i Queensland fik over 35.000 ansøgninger, og reklameværdien af kampagnen (i form af medieomtale mm.) er anslået til omkring en halv milliard kroner. Jobbeskrivelsen lyder på 12 timers arbejde om måneden bestående i at gå langs stranden, snorkle og fodre fiskene ved Great Barrier Reef. Udover en løn i den pæne ende på 600.000 kr, hører der også fri lejlighed med i det halve år, ansættelsen varer. På kampagnesitet, kan man læse mere om jobbet, og følge den heldige nye vicevært, der blev ansat i onsdags. Udover prisen “Best of Show” løb kampagnen med guld i kategorien “Integrated Branding Campaign”

Bestjob

Også den anden guldvinder i den kategori (ja, der kan åbenbart godt være to guldvindere) tilbyder et forfriskende perspektiv på marketingmixet. Sidste år så vi, at et tv-spot for et computerspil ikke behøvede at være hårdtpumpede rytmer til footage fra spillet, men også kunne være lange fejende bevægelser gennem et plastiklandskab til tonerne af blid klavermusik. I år består lektionen i, at det slet ikke behøver at være et tv-spot.

offset

Det drejer sig om den omdiskuterede kampagne for SEGA-spillet Condemned 2, Offset the Evil, der på kampagnesitet opfordrer spillere til at opveje deres ondskab. Det kan man blandt andet gøre ved at synge med på angrende søde klovnerim eller spille harmløse spil som “Lollipop Gift Parade” . Når man har fået aflad for nok ondskab, får man adgang til eksklusive klip fra det ekstremt voldelige og ondskabsfulde spil. Og så kan man starte forfra…

De virale klip, der ledte ind til sitet var krydret med små halve sekunders spilklip, der vakte det hårde publikums nysgerrighed. I sidste ende handlede kampagnen altså alligevel om at vise footage fra spillet. Men kontrasten mellem de glade syngende klovne og de ekstreme voldsudgydelser i spillet er så forførende absurd, at kampagnen fortjener sin pris.

Se alle vinderne af One Show 2009 her.

Tagged , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: