Har du penge, så kan du få…

Som nævnt i den forrige post, så har vi i Deep Blue brugt en del tid på emnet fødevarekommunikation på det sidste. Vi har bl.a. fundet ud af, at kommunikation for mad og drikkevarer i det store hele kan puttes i én af i alt fire kategorier med stigende grad af sofistikering og forbrugerinvolvering. Kategorierne starter med ren produktpræsentationen, svarende til, at man siger ‘her er en ny vare; nu ved du, hvordan den ser ud, så hvis du falder over den i supermarkedet, kan du evt. prøve den’. FuldkornJeg behøver vist ikke skrive, at dette er den mindst involverende måde at sælge sin vare på. Næste kategori er, når man trods alt på en eller anden måde forsøger at demonstrere, hvad varen går ud på – enten ved at lade folk smage den (sampling) eller fortælle, hvordan den anvendes (fx via opskrifter).

Herfra begynder det at blive sjovt, for de sidste to kategorier handler enten om – via en skarp forbrugerindsigt eller ren og skær humor – at finde en underholdende vinkel på ens produkt (hvor lavinvolverende den end er) og/eller at skrue en superinvolverende kampagne sammen. Et eksempel på en både og kampagne er Walker’s Flavour Election, som jeg vil vende tilbage til senere her på bloggen, men lad mig slutte denne post med et ganske underholdende kampagnekoncept, der indeholder alle elementer af fordyrende led i produktion og afvikling: dyr model, dyr musik, 1 minut lang animation og den dyreste placering af alle – SuperBowl (2008). Men det stopper ikke dér, for konceptet udvikler sig efterfølgende med små mini-sodes med høj underholdningsværdi. Stay tuned on this blog – flere interessante fødevarekampagner er på vej. Indtil da nyd disse to:

Tagged , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: