WWF og DDB Brasil

Lige nu må de fleste have hørt om al den ballade, der er skabt af DDB Brasiliens WWF-kampagne. Hvis ikke I har set den endnu, så værsgo…

Balladen handler ikke nær så meget om kampagnen i sig selv som om, at både DDB og WWF pludseligt nægtede at stå bag den. Lige indtil de alligevel kom i tanke om, at det godt nok var dem.  Skaden for begge organisationer er klart større, end hvis de bare havde sagt ”undskyld, det var ikke vores mening at støde pårørende til 9/11-ofrene, men vi står inde for budskabet”.

Objektivt set er annoncen stærk, den er relevant, den er gribende, den er universel, den er rystende, den er tankevækkende – den er faktisk alt, en annonce skal være. Men overskrider den en etisk og moralsk grænse?

WWFDDB

I en meddelelse fra WWFs hovedkontor i Washington, siges det; “ Vi finder annoncen smagløs og anstødelig og har ikke på nogen måde hverken godkendt fremstilling eller offentliggørelse af den. Der er tale om uautoriseret brug af vores logo, og vi er i gang med at få annoncen fjernet fra de hjemmesider, hvor den figurerer. På vegne af WWF over hele verden, vil vi gerne understrege, at annoncen på ingen måde afspejler de tanker og følelser, vores medarbejdere repræsenterer.”

Det var altså inden, de indrømmede at ’nogen inden for WWF’ havde godkendt kampagnen. Men hvis tsunami-kampagnen var så anstødelig, hvad så med den her:

WWFsoldat

Døde soldater et sted, der kunne være Mellemøsten. Er de bedre? Sikkert ikke, men de er stærke. De bruger relevante emner og stærke billeder, som resulter i tankevækkende kampagner. Det overraskende er, at denne kampagne ikke har vækket samme form for furore.

Både 9/11 og tsunamien er ømtålelige emner, og lige meget, hvordan de er brugt, vil meningerne altid være delte. Grænsen for, hvad der er etisk og moralsk anstændigt er en flydende størrelse, og når man bevæger sig i grænselandet, må man også være parat til at stille sig op og tage imod slagene og stå ved sit budskab. 

Nøjagtigt lige som Benetton tidligere har gjort det:

Benetton1

Og vi snakker stadigvæk om kampagnen i dag. Den havde en effekt!

Det er svært at sætte grænsen for, hvad der er etisk forsvarligt i kommunikationens navn. Men forbrugerne tilgiver hellere en overskredet grænse end uærlighed og benægtelser.

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: