Karen26 og Etik

Først WWF og nu Visit Denmark: Spørgsmålet om etik i markedsføring er åbenbart ikke så ligetil – denne gang er det de sociale medier, der er omdrejningspunkt. De fleste må nu have hørt om Karen og hendes forsøg  på at finde faren til sin lille søn, August, via YouTube. Lige såvel som I har hørt i nyhederne, at det hele bare var et ’publicity stunt’ for Visit Denmark.

Tusindvis troede på videoen. Mange har skrevet hilsner og personlige kommentarer til Karen, og, de selvsamme mennesker har sikkert følt sig snydt over, at videoen var en and. Der er helt sikkert også mange danske kvinder (og mænd), som er vrede over det lidt for liberale lys Danmark bliver fremstillet i: ’Kom til Danmark, drik dig fuld, mød en smuk dansker, dyrk sex uden kondom og stik af næste morgen’. Men at emnet blev det mest omtalte på Facebook og Twitter (i Danmark) handler ikke så meget om indholdet af videoen somom etik. Er det forkert eller ej at ’bruge’ folks følelser på den måde og narre dem gennem sociale medier.

Nogle siger, at det er en genial kampagne. Alle snakker om den – den har en reach som andre brands eller reklamer drømmer om. Men var det forkert at føre folk bag lyset i markedsføringens hellige navn?

Kan I huske ’The Blair Witch Project’, og dens (næsten legendariske) markedsføring? Den var meget større og fik meget mere succes ud af det. Kampagnen narrede tusindvis, og vi elskede det. Var det så også forkert?

For os at se, er det mest etisk forkerte i hele denne misére, at Visit Denmark ‘fortrød’ og tog videoen af markedet igen. De burde have forudset, at en video som den ville kunne skabe negativ omtale og have været forberedte på at tage slagene. Når man har sagt A…  

Tagged , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: