Når kommunikation bryder rammen

Uanset hvor grænseløse og globale kommunikationsprodukter kan være, så er kommunikation af en hver art underlagt nogle fysiske begrænsninger, der er nødvendige, for at kommunikationsproduktet kan formidles i et medie. Eksempelvis må avisannoncen begrænse sig til et vist antal mm eller spalte pladser, tv spottet forløber i en given tidsperiode, og det kan ikke række ud af skærmen, internet banneret kan fylde et vist antal pixels i højde og bredde, og abribus-reklamen er begrænset af en fast geografisk placering i byrummet.

Men det sker, at kommunikationsprodukter hopper ud af sine rammer, når genstande, der ikke er født som medier, benyttes til at kommunikere med, eller når kommunikationsbudskabet træder ud af mediernes sædvanlige afgrænsede rammer. Dette er eksempelvis en væsentlig faktor ved guerilla marketing, der netop udmærker sig ved at skabe awareness på baggrund af kommunikationsproduktets usædvanlige form. Man kan eksempelvis støde på busskure, der er indrettet med gardiner og sofaer for at brande en møbelkæde eller togsæder der tager form som skilifte for at reklamere for skirejser m.v.

Men ikke kun i byrummet kan et brud på konventionelle medieformer være med til at skabe indledende opmærksomhed. Eksempelvis er et af de mere intelligente forsøg på at bryde internetbannerets to dimensioner er skabt i en kampagne for EA Games spillet ”Bad Company” (klik på linket og træk musen over banneret med soldaterne i højre side af sitet).

Det, der ved første øjekast fremstår som em ganske almindelig banner-annonce, involverer pludselig et andet banner på siden. Rammerne for de to bannere opløses og skaber en ny situation.  Med andre ord så springes internetbannerets konventionelle form, og forventningerne til medierammen brydes.

Når kommunikation træder ud af sine velkendte og genkendelige former, skabes der automatisk opmærksomhed til budskabet. Derfor: tænk ud af rammen!

Tagged

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: