Skrid, det er en lukket fest!

Hvis du dagligt færdes i marketingbranchen, er du muligvis også ved at have fået nok af artikler om Facebook, så hvorfor bruge sparsomme spaltemillimeter på endnu en? Tallet 2.200.000 er svaret. Det er nemlig antallet af danskere med en profil på det sociale fænomen, som dermed ikke bare er et mødested for de mange, men også en højst attraktiv platform for kommercielle aktiviteter. Attraktiviteten af Facebook som potentielt massemedie bliver sat endnu mere i relief, når det sammenlignes med det ultimative old school massemedie TV, hvor det mest sete program i år på en kommerciel Tv-kanal har haft 1.706.000 seere (EM-håndbold, Danmark-Norge). Intet under, at virksomheder kæmper for komme med til festen.  Men hvor lysten til at lykkes er enorm, er antallet af eksempler på de facto succes meget begrænset, for invitationerne bliver ikke delt ud med løs hånd af Facebook-brugerne.

I et dugfriskt studie om adfærd på sociale medier, som Deep Blue har lavet på tværs af syv lande, bekræfter 21% af danskerne, at de på et tidspunkt er blevet fan af eller har tilføjet et brand som ’ven’ på et socialt medie. Og det er især de helt unge, der trækker det tal op. Grunden til, at tallet ikke er højere er selvfølgelig, at Facebook slet ikke er et medie, der er skabt for virksomhedernes skyld, men et socialt mødested, der bruges af forbrugerne til at beskue eller deltage i forskellige mellemmenneskelige konstellationer og (vigtigst af alt) til at fortælle historien om ’mig’. Derfor får virksomheder og brands også kun adgang, hvis de kan spille en rolle i forbindelse med den historiefortælling.  Det stiller krav til virksomhederne. Og derfor må jeg skuffe de – især direktører – jeg er stødt på, som har hørt om Facebook (de har sjovt nok aldrig selv prøvet det) og specielt har hæftet sig ved, at det er gratis. For det er muligvis gratis at redde sig en billet til festen, men du bliver aldrig rigtig en del af det sjove, hvis du ikke selv byder ind med noget, og det koster. Det koster at udvikle og vedligeholde interessant og relevant indhold, som brugerne gider involvere sig i, men især koster det – og kræver mange års indsats – at levere varen i form af et godt brandimage og kvalitetsprodukter, som er det, flest danskere angiver som en mulig grund til at ’blive ven’ med et brand. Dvs. man skal altså selv kunne stå inde for et brand og dets produkter, for at man vil overveje at skilte med sine præferencer.

Findes der en lettere vej ind i denne hjertekule af danskernes relationer? Ja, delvist, men den er kortsigtet, for som ved enhver anden fest, kan du godt blive inviteret indenfor, hvis du bringer gratis ting til torvs for de andre gæster. Derfor kan danskerne overtales til at tilføje et brand som ven, hvis de får noget ud af det i form af gratis ydelser og specielle tilbud. Vi ved dog alle, at ’rigtige venner kan ej købes for penge’ så overvej, hvad det er for et venskab, sådanne tiltag giver? Med andre ord, i en tid, hvor unfriending er den nyeste Facebook trend, må du gøre dig fortjent til at deltage i festen ved at være en ven, der lægger commitment i relationen.

(Artiklen er også bragt i Berlingske Tidende)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: