Hvor opnår din forbruger sit statusfix?

I dag lever vi ikke længere i et traditionelt forbrugersamfund, hvor den væsentligste indikator på status er, hvor meget man forbruger, eller hvor dyrt man forbruger. Gennem mange årtier har brands, efter den gamle devise, serviceret deres forbrugere med ting, services og oplevelser, der kunne hjælpe forbrugere med at opnå denne form for status blandt sine ”peers”. I dag lever vi i et mere ”modent” forbrugersamfund, hvor status ikke i samme grad er fastlagt af prædefinerede mønstre og vaner, og af den grund kan vejen til status ikke længere defineres så lineært. I dag er det i højere grad op til den enkelte, hvordan han/hun vil fremstå, og forbrug bliver en måde, man kan udtrykke sin egen personlige livsstil på. Vi ser flere og flere forbrugere, der viger fra den slagne forbrug-mere-end-de-andre-vej til status, og det åbner op for andre respekterede former for status. Med andre ord er traditionelle statussymboler som Airbus 380 suites eller Marc Jacobs nyeste ”Eyewear” ikke længere enhver forbrugers våde drøm. Andre forbrugere finder deres statusfix gennem brands, der kan hjælpe dem med at udtrykke gavmildhed, miljøbevidsthed, antiforbrug, viden eller netværkskompetencer.

Eksempelvis er økologi- og miljøbevidsthed som en kilde til status fremtrædende både blandt forbrugere og brands. Det er lige fra h&m’s lancering af en ”Organic Cotton” kollektion til Hugo Boss’s ”One fragrance One Tree” . Men Earth Erotics er alligevel et af de mere opsigtsvækkende miljøbevidste brands – de slår sig nemlig op på økologiske og miljøbeviste ”soveværelsesaccessories ” med overskriften ”Doing it Green”

Viden er også en central kilde til status. Dette bliver brugt af brands målrettet forbrugeren, der gerne vil imponere sin omverden gennem det, de ved, og ikke det, de forbruger. Et par eksempler er Wine Findr, der kan genkende enhver flaske vin i databasen på baggrund af et billede af etiketten. Eller som Nikes True City, der giver forbrugeren insider viden om Europæiske byer, som han/hun også har mulighed for at dele med andre.

Tagged , , , , , , ,

One thought on “Hvor opnår din forbruger sit statusfix?

  1. Thorlak Fink says:

    God update! Jeg har et eksempel jeg vil dele. I kender det måske allerede. En virksomhed der udviser storslået gavmildhed, som resulterer i massiv markedsføring og stor brandværdi. Det er selvfølgelig Pepsi Refresh Program: http://www.refresheverything.com/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: