Diesels Be Stupid kampagne forbudt i UK

En af Diesels OOH reklamer som ASA, UK netop har nedlagt forbud mod.

Diesel kampagnen Be Stupid, som i sidste uge blev præmieret ved Cannes Lions, er kommet i The Advertising Standards Authority’s (ASA) søgelys i UK. I en afgørelse, offentliggjort i dag, har ASA valgt at nedlægge forbud mod kampagnens OOH annoncering. Begrundelsen: OOH versionen af kampagnen bliver eksekveret i et ”ikke målrettet” medie, hvorfor reklamen kan ses af børn og skabe generel forargelse. OOH reklamen afbilledet ovenfor menes ligeledes at kunne føre til anti-social adfærd.

Diesel har grebet til genmæle, og har påpeget, at reklamen viser en meget stærk, uventet, afbildning af feminitet, og at indholdet ikke er mere provokerende end reklamer for eksempelvis badetøj eller lingeri. Reklamens budskab kaster derudover lys på det heftigt debatterede emne 24/7 kameraovervågning (kaldet CCTV i UK) på en munter og uformel måde.

Til de af jer, der nyder lidt forargelse i ny og næ:  Forbuddet gælder ikke i DK.

Tagged , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: