Fodbold og reklame

VM-feberen nedlægger i øjeblikket fodboldfans på stribe verden over. Men sygdommen har også nogle alvorlige bivirkninger for reklamebranchen – nemlig, at alle brands og produkter, ligegyldigt hvor langt væk fra fodboldens verden de normalt befinder sig, pludselig vil identificeres med svedende mænd, græs og bold! Nogle er selvfølgelig mere opfindsomme end andre – Legos samarbejde med The Guardian om “genindspilninger” af Englands kampe hører absolut til de bedre af slagsen. Mens vi stadig undrer os over linket mellem fodbold og Findus Færdigretter, som de så stædigt forsøger at slå fast!

Men én god ting ved feberen er, at den gør fodbold til en meget bredere forankret kulturel ramme. En ramme, som man kan bruge langt mere indirekte og underfundigt til at spille sin historie op ad, end ved at smide et produktshot i enden af et klip med fodbold. Det er præcis det, det argentinske generalkonsulat i LA har gjort med deres kampagne for New Cinema Film Festival, som netop har vundet guld i Cannes.

Tagged , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: