Kan tal skabe ideer?

Den dejlige sommervarme har betydet, at der for engangs skyld har været helt roligt på bureauet på denne svedige fredag. Det giver plads til gode samtaler med kollegaer, inspiration, en kold AMG fra Joe and the Juice og lidt tid til refleksion.

Mediebureauer er ofte udskældte for vores evne til at drukne vores kunder og samarbejdspartnere i tal. Og ja, det er jo en kritik, vi er nødt til at tage på os. Det gælder ikke kun for os men for hele mediebranchen herhjemme såvel som i udlandet. Tallene er jo ofte hjørnestenen i vores rådgivning.

Men det er ikke ligefrem det mest spændende at kommunikere. Og bruger vi faktisk reelt tallene til at få andre til at holde mund og skabe bagudrettede vurderinger – eller bruger vi tallene til at få folk til at tale og tænke fremad?

Og hvis vi har bare en lille tendens til at bruge tallene som vores skjold mod diskussion, kan vi så udvikle os og gøre dette bedre? Hvordan kan den fantastiske mængde data, vi sidder på, gøres konstruktiv og handlingsanvisende. Ikke bare for os, men også for de folk vi arbejder sammen med.

Vi kæmper hver dag for at omsætte data til viden – og viden til indsigt der kan skabe effektive kommunikationsløsninger. Men gør vi det godt nok? Kan vi gøre det bedre?

I min jagt på svaret på dette, faldt jeg i middags over en inspirerende artikel fra Harvard Business Review af Bill Taylor. Artiklen hed “What Surprising Number Will Change Your Business?”, som jeg klart vil anbefale. Blandt andet præsenterede artiklen fire tal, hvor det overraskende og inspirerende var kernen i formidlingen af data.

“Here are a few such numbers, identified in a workbook the agency developed to help account planners communicate more persuasively.

  • 70% of teens who abuse prescription drugs get them from home.
  • 80% of women plan to exclusively breastfeed; only 20% actually do.
  • We’re in front of whiteboards 4 hours a day, but only use them for 4 minutes.
  • 80% of people age 45+ consider changing careers; only 6% actually do.”

Allerede da jeg læste disse fire korte sætninger begyndte jeg at tænke løsninger. Hvorfor forholder det sig sådan? Giver det nye forretningsmuligheder? Hvad kan vi gøre for at kommunikere bedre til netop disse målgrupper? Det er tal, der føder ideer og innovation. Det er tal, der gør en forskel.

Læs hele artiklen her.

Kilde : Harvard Business Review 12:24 PM Friday May 21, 2010

Tagged , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: