Amerikansk it-dominans på Forbes’ nye brand liste

Det amerikanske erhvervsmagasin Forbes har lige opgivet deres liste over verdens mest værdifulde brands, og igen kommer det ikke som nogen overraskelse, at de amerikanske giganter topper listen. Bemærkelsesværdigt er det dog, at i top 5 kan man finde 4 it-virksomheder, med Apple på første pladsen, efterfulgt af Microsoft på andenpladsen, IBM tager tredjepladsen, og Google ligger nummer fem. Kun Coca-Cola, tidligere mangeårig fører, formår at blande sig med de store it-selskaber.  Apples brand værdi er sat til 323,87 milliarder kroner.

Det påpeges, at den klare amerikanske dominans til dels skyldes det enorme hjemmemarked, som er på størrelse med Europa. Mulighed for udvidelse af markeder er langt nemmere i USA grundet de meget små kulturforskelle og sprogbarrierer, som netop er ressourcekrævende i Europa.

USA’s elektroniske dominans vil med tiden få stor konkurrence fra Asien, især Kina, hvis du spørger chef-analytiker Per Andersen fra IDC.  De vil overtage USA’s magtposition og blive en markant spiller på it-markedet. 

Ifølge Jan Damsgaard fra CBS er USA også karakteriseret ved at have en høj risikovillighed og innovationsevne, som gør, at de tør satse hele butikken. Man har et statement, som siger, ”at man har først fået hår på brystet, når man er gået konkurs med en virksomhed”.  Dem, som intet vover, intet vinder.

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: