Buzzer du også et brand uden at tænke over det?

Er du klar over, at du højst sandsynligt har været en del af et firmas virale marketingskampagne uden at vide af det? Har du nogensinde modtaget en videostump eller reklame på din e-mail eller Facebook, der var så sjov, at du sendte den videre til dine venner? Hvis du kan nikke ja til det, så er du en del af den eksplosive buzz-trend.

Den økonomiske krise har medført en presset bundlinje og alternative former for markedsføring. Vi forbrugere bliver udsat for tonsvis af reklamer og tilbud hver dag, så hvordan skal firmaerne sikre sig, at vi netop ikke filtrerer deres reklame fra? At få vores egen omgangskreds til at ”markedsføre” en kampagne er den mest effektive form for eksponering. Kunsten er at lave en skjult reklame, der er så underholdende og unik, at folk får lyst til at dele den med andre.

Det amerikanske firma BlendTec ved om nogen, hvordan man skaber en buzz. En simpel skør Youtube- video med sloganet Will it blend?, hvor der testes, om blenderen kan blende en iPhone, har fået en kæmpe succes. Videoen kunne have været en sketch fra Jackass eller Mythbusters og har udløst den effekt, at selv almindelige folk begyndte at poste deres egne eksperimenterende Will it blend? videoer på Youtube.

Humor, unikhed og autenticitet er opskriften på en succesfuld viral marketingskampagne. Om hvorvidt begrebet viral marketing overhovedet kan betegnes for at være en strategi eller taktik kan diskuteres ifølge Imediaconncetion. Eksponeringen afhænger af os forbrugere – en passiv håbefuld snowball-effekt fra firmaets side.

Autenticitet og ægthed var netop problemet med den meget omtalte VisitDenmarks Youtube-video Danish mother seeking father, hvor søde uskyldige Karen ønsker at finde faren til sit barn August efter et one-night-stand i Købehavn. Sendte VisitDenmark et forkert og upassende budskab om Danmark og danske piger? Ja, og derfor måtte daværende adm. direktør Dorte Kiilerich trække fyresedlen.  Lykkedes det, det lille danske turistfirma at skabe en kæmpe international buzz? Ja, i den grad. På blot 4 dage var videoen set af 770.000 mennesker, og masser af imiterede ”Karen videoer” var spredt ud over Youtube. Umoralsk eller ej, effekten var opnået!

Diesel, derimod, har lige lanceret reklamekampagnen ”Be Stupid” med provokerende billeder og statements, såsom ”Smart have the brains, but stupid have the balls” og ”If we didn’t have stupid thoughts, we’d have no interesting thoughts at all”. Kampagnen har et twist. Alle kreative folk med en unik ”dum” idé kan blive en del af Diesels nye team, være med i Diesels nye musikvideo og endda få sin egen hjemmeside promoveret gennem videoen. Med denne reklame forsøger Diesel at skabe en undergrunds-buzz blandt de ultimative innovatører og kreative mennesker i branchen.

Inden for marketing er det kun fantasien, der sætter grænser. Én tendens bliver dog ved med at poppe op. Vi forbrugere bliver mere og mere integreret som en aktiv del af marketingsprocessen.

Tagged , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: