Kan insights sidestilles med fedteri?

I Carat Deep Blue er insights og de muligheder de giver os i vores arbejde altafgørende. Med dette interessepunkt for øje, er den amerikanske supermarkedskæde Targets nyåbnede supermarked i Harlem relevant. Måske ikke breaking news, der umiddelbart fortjener en plads på vores blog, men ser man på processen før åbningen, er Targets Harlem afdeling alligevel en interessant case.

Target har brugt næsten et årti på at indsamle insights, skabe kontakter og lancere sig selv i lokalsamfundet i Harlem, NYC. I 2009 alene, donerede de over $187 mio til diverse kulturelle arrangementer, middage for områdets prominente beboere og et hav af velgørenhedsprojekter i lokalområdet.

Det lugter jo unægtelig af fedteri og snedig opbygning af en kundeskare på en langsigtet skala. Men skal de have tæsk for det? De har brugt tæt på 10 år på at analysere lokalsamfundet, finde lokale designere, der kan designe produkter til supermarkedet, de støtter skoler og kulturelle institutioner i området, har indrette en særlig afdeling af butikken, der sælger havemøbler specielt beregnet til folk med små haver (baseret på insights omkring Harlems boligstruktur). Alt sammen initiativer med baggrund i deres insights.

Skønt der i samfundet og inden for supermarkedsbranchen høres negative røster og kritik af kædens tilgang til lanceringen af butikken, samt kædens behandling af ansatte generelt, så er de reelle kunder ganske godt tilfreds med den nye superstore, ifølge New York Times. Og det er vel det, det store insight-projekt havde som målsætning. Som Laysha Ward, President of Community Relations (Target), siger, har de bare gjort hvad enhver anden tilflytter ville have gjort, for at blive en del af lokalsamfundet. Måske kan man argumentere, at Target har gjort lidt mere end den almindelige tilflytter, men når insights både skaber en stor, loyal kundeskare allerede før åbningsdagen samt gratis adgang til museer, opbygning af parker, renoveringer i området etc., så kan man vel næppe klandre kædens meget seriøse og omfattende tilgang til deres første Manhattan-butik.

Så insights kan altså muligvis føre til ”fedteri”, men så længe både lokalsamfundet og virksomheden kan høste frugten af et årtis insightsarbejde, må Targets Harlem-afdeling (fra et insight point of view) anses som værende en succes samt inspirerende case.

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: