Facebook vs. The entire World 2010

Social Media Network Places ekspanderer i kraftigt fart, og kampen om brugerne bliver nu yderligere skærpet af de mange nye truende konkurrenter. Facebook indtager stadig den dominante markedslederrolle i næsten alle lande med 500 millioner aktive brugere på verdensplan.  Trods sin store succes er Facebook ved at nå sit mæthedspunkt i USA og UK, hvad brugervolume angår, og dette kan skabe et “opportunity gap” for de sultne konkurrenter.

Giganten Google har forgæves prøvet at skubbe Facebook af pinden med deres lancering af både Orkut, Buzz og Wave – alle tiltag, der endte som fiaskoer. Google giver ikke op, og der varsles nu om, at deres nye netværkstjeneste Google Me er under udvikling. En platform, der bygger på Facebooks opbygning, så denne gang tager Google ingen chancer. I stedet for at indtage positionen som markedsfølger, burde Google da ikke tage stafetten og føre an i produktudviklingen?

Twitter går i Googles sikre fodspor og har lige præsenteret brugerne for et kommende nyt design samt tiltag, hvor man kan hæfte videoer og billeder til sine opslag. Tiltag, som Facebook også har allerede har indført.

Alle vil have del i Facebooks succes. Folkdirect.com, Arto, LinkedIn, Bebo, Habbo, Qzone, ASMALLWORLD, MySpace og det kommende Hibe er alle netværker, som bider Facebook i halen og stiler efter at få endnu større dækning. Udfordringen er at blive brugerens fortrukne netværkstjeneste og få kontrol over de ustyrlige fragmenteret mediebrugere.

Hvis Twitter og Google ikke tør tage føringen, så er der i den grad fire unge fyre fra University of New York, der gør. Buzz’en omkring Facebooks kommende rival er stadig i produktion, men vil blive launched til oktober 2010. Navnet er Diaspora, som på græsk betyder spredning, og det er netop, hvad denne netværkstjeneste slår på. De bygger deres open-source netværksplatform på decentralisering og kontrol af private data, i modsæting til Facebook. “Facebook is teaching us to sacrifice privacy for convenience, they argue, giving up our information to advertisers who can then “spy on us for free.” They resent Facebook’s “flipping of switches” that in the past has made user data public without asking permission” – Diaspora. Med ny platform, større sikkerhed, ny teknolgi , egenkontrol anses Dispora som en klar trussel for Facebook.

Kan du ikke vente til at finde ud af, hvordan det sociale medie bliver i fremtiden og hvilket netværk, du skal være medlem af om to år, så glæd dig til at Carat Deep Blues “Pulse11” udkommer i oktober, hvor de 10 største trends for 2011 bliver offentliggjort.

Én ting er i hvert fald sikkert – man kommer aldrig til at tage føringen ved at ligge i læ bag de andre.

Tagged , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: