Datatyv eller marketingskomet?

Hvis du besøger Alice.com ser ideen simpelt nok ud – hvorfor køre til butikken for at købe dine essentielle daglige forbrugsgoder, når du kan få dem leveret direkte fra producenten til dit hjem hver måned med en betydelig rabat. Men her kommer den interessante del. Alice er ikke interesseret i den supermodel-tynde avance fra detailhandelen – de handler med dine kundedata.
 
Websteder som Alice.com tilbyder gennem direkte informationsoverlevering fra forbrugere til brands en umiddelbart lettilgængelig, konkret og direkte brugbar viden om forbrugerne og deres brug.

Herved kan brands få at vide hvordan, hvor og hvornår deres produkter anvendes – og dermed være i stand til langt mere præcis at optimere ikke blot design og emballage, men også markedsføring gennem f.eks. segmentering, specielle tilbud og rabatter.
Alice.com kan nemlig udover den personlige information om forbrugerne give dig øjeblikkelig feedback på marketingskampagner og sampling, optimere segmenteringen, fjerne gætværk i medieplanlægningen og generelt forbedre ROI.

Vi bevæger os dermed tætter på den fremtid, hvor markedsføringsmetaforen ikke længere er en højttaler eller endda en laserstråle – men snarere et uendeligt feedback-loop mellem brands og forbrugere. Hvad dataudveksling angår, har vi dog set en række fejltrin i de seneste år, hvor Facebook Beacon er et af de mest debatterede. På den anden side så viser modellen for Googles Adwords dramatisk, at den rette indsigt i hvad folk rent faktisk søger efter gøre reklame i stand til at lave det kritiske skift fra irritation til information.

Hvordan det vil gå for Alice.com må tiden vise, men kommenter gerne på denne post med yderligere information, insights og bemærkninger omkring Alice.com og deres forretningsmodel. 

Det kan være:
Innovative tiltag på Alice.com: (Anbefalinger og videoreviews fra brugere direkte på produktsiden)
Andre der har lignende forretningsmodel.
Etc.

Tagged , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: