Målgruppeforståelse gør reklamer på online streamingtjenester en succes

I takt med forbrugernes øgede brug af online tv- og musikkanaler, vokser nødvendigheden af målgruppeforståelse, hvis man som udbyder satser på at tjene pengene hjem ved reklamesponsorering.  Det mener CEO for den amerikanske online tv-udbyder Hulu, Jason Kilar, i hvert tilfælde. Han fremlagde i går på GigaOm’s New TeeVee Live konferencen i San Francisco Hulus fremtidige strategier når det kommer til reklamer på online TV. For modsat konkurrenten Netflix, som fritager deres betalende seere for reklamer, så er det Hulus holdning, at deres kunder hellere vil se reklamer, hvis det sikrer en  gratis tjeneste, end de vil benytte brugerbetaling.

Mænd ser også Desperate Housewives

Ifølge Kilar er nøglen til en succesfuld brug af reklamer på online streaming en forståelse for målgrupper og segmenter. Og det skulle holdet bag Hulu have helt styr på. De har fx indset at 37% af de amerikanske seere af serien Desperate Housewives er mænd og at det derfor ikke skal anses som værende en selvfølgelighed, at vise reklamer for ladyshavere og makeup inden programmet. I stedet tilpasses reklamerne til brugerens køn, alder og generelle seriepræferencer – hvis man logger ind inden man streamer Hulus programmer, vel at mærke. Dog hævder Kilar, at de har fundet en løsning, der også gør det muligt at regne ud om en ikke-registreret bruger er kvinde eller mand ved at sammenligne en brugers præferencer med allerede registrerede brugere.

En yderligere optimering i brugen af reklamesponsorering af Hulus programmer er ”valgfri reklame”. Et koncept, hvor brugeren automatisk bliver vist en reklame, der bør være relevant for den målgruppe brugeren er kategoriseret i. Hvis den ikke er relevant for brugeren, har han/hun så mulighed for at vælge mellem 3 andre reklamer. Det lyder som en optimering, der ikke blot vil betyde flere penge i butikken (udbyder af den brugervalgte reklame betaler en højere rate til Hulu), men som også vil gøre Hulus analyseenhed i stand til at specificere målgruppers præferencer mere detaljeret fremover.

Copenhagen Records hopper med på vognen

Brugen af reklamer til sponsorering af gratis, lovlig streaming har også fundet sin vej ind på det danske marked. Copenhagen Records har således introduceret reklamer i deres youtube musikvideoer. Ønsker man fx at høre Burhan G og Medina i duetten “Mest Ondt”, vil man først blive præsenteret for en 8sek intro med reklamer for både Copenhagen Records og Telenor. Da reklamen ikke skiftes ud undervejs i musikvideoens levetid, er et målgruppekendskab derfor en nødvendighed. Havde det fx været en musikvideo for Caroline Henderson, også en Copenhagen Records artist, ville Telenors reklame for WiMP (Telenors musikservice, der henvender sig til et yngre publikum) nok ikke være nær så relevant for målgruppen, som den er for ”Burhan G”-målgruppen.

Målgruppeforståelse og segmentering er vejen til succesfulde reklamekampagner – online såvel som offline.

Tagged , , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: