Talentspejdere profiterer på andres Youtube berømmelse

Han ligger nr. 1 på den tyske hitliste for 8. uge i træk, han synger gamle sange og hans eneste instrumenter er hans stemme og det lille hawaiianske strengeinstrument ukulele. Israel Kamakawiwo’oles version af Judy Garlands klassiker “Over the Rainbow” er 17 år gammel, har solgt 300.000 i Tyskland og bliver spillet heftigt på landets radiostationer.

Iz, som han også kaldes, er fra Hawaii og er ikke nogen typisk popstjerne; han døde i 1997 og da han var størst vejede han 343 kilo. Ikke destomindre er han blevet et kæmpe hit i Tyskland efter en tysk producer har set hans video med sangen, på YouTube.

Produceren opdagede Iz’s video på YouTube og syntes det var en meget følelsesladet sang og købte rettighederne til den i Tyskland. Han mente at tyskerne ville elske denne sang og den er da også gået rent ind hos det tyske publikum.

YouTube viser sig i dette tilfælde at være en magtfuld kanal for at blive “opdaget”. Har man lagt en video på YouTube bliver den eksponeret for utrolig mange mennesker – og forskellige mennesker. Helt almindelige mennesker kan spotte uopdagede talenter via YouTube og kan drage fordel af det. 

Den tyske producer spottede noget han selv kunne få noget ud af. Han spottede hvad han mente var et talent og købte rettighederne til sangen og kan på den måde drage fordel af en anden persons talent.  Men er det i orden at profitere på en andens berømmelse –  i dette tilfælde en død persons? Man kan måske nok forsvare det med at Iz’s succes er til ære for hans minde, men man kan ikke lade være med at tænke på at produceren har gjort ham berømt for egen vindings skyld.
YouTube gør det muligt at surfe rundt blandt uanede mængder af materiale og har man øje for potentielle talenter er det bare med at slå til når chancen byder sig.

Så hvem ved, om den næste store popstjerne i Danmark gemmer sig på YouTube og om det er dig der opdager ham/hende…

PS. Hittet har også medført et øget salg af det hawaiianske instrument ukulele i Tyskland. Tysklands eneste ukulele-butik er sågar gået fra at sælge en om ugen til hele fire om dagen.

Tagged , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: