Målgruppeindsigt og kontekstbaserede markedsføring er i højsæde hos Apple iAd

Apple forventes endnu engang at tage Europa med storm – denne gang med deres nye reklameplatform iAd Mobile Advertising. IAd bliver introduceret til Frankrig og England i denne måned, og Tyskland står for skud til januar. Store internationale virksomheder i form af Louis Vuitton, Nestlé, L’O’reál og Renualt er allerede hoppet med på den nye bølge og ”iAd-markedsfører” deres brand i Apples applikationer.

Ved at vælge iAd har annoncørerne mulighed for at målrette deres kommunikation til de mest involverede forbrugere. De kan ved hjælp af Apples omfattende data om iphone-brugere placerer deres reklame i de applikationer, som den ønskede målgruppe har downloadet, så kun de rette folk eksponeres. Marc Menesguen, L’Oréal’s head of Strategic Marketing, bekræfter; “We’re thrilled by the quality, the interactivity and the depth of iAd’s user experience, giving us an unparalleled opportunity to reach and serve the most engaged and discerning customers at the digital forefront of beauty.” Det mobile net bliver i større grad en integreret del af virksomhedernes marketingsplan og som nævnt i vores tidligere blogpost ”Mobil marketing vokser” viser Stratas’ analyse ligeledes, at virksomheder har mere end fordoblet deres positive holdning til mobil markedsføring i forhold til 1. kvartal 2010, og med implementeringen af iAd antages det, at dette tal blot vil stige. Et eksempel på en iAd er Renualts konkurrent Nissan, som har lavet denne reklame:

Lokation og indhold bliver omdrejningspunktet for den nye reklameplatform. Med iAd vil virksomheder nu kunne placere deres reklamer i den rette kontekst med det rette indhold. Apples indsigter i deres iAd netværk gør det væsentligt nemmere for annoncørerne at vurdere, hvilke applikationer de skal placere deres reklamebudskab i. En populær form for reklame bliver den såkaldte ”Interactive Mapping”, hvor annoncørens brand samt evt. budskab vil poppe op i applikationen, mens forbrugeren fx søger efter en given restaurant. Ifølge Gartner vil den næstmest anvendte forbrugerapplikation i 2012 være ”Lokation baseret services”, og her vil Apple indtage en konkurrencemæssig fordel med henblik på reklamer. En producent, som allerede har implementeret ”Interactive Mapping”, er Nike. I deres reklamefilm af Air Jordan basketballstøvle har de udnyttet GPS’en  til at give forbrugerne et overblik over,  hvor den nærmeste Nike-forhandler findes. Nikes nye reklametiltag kan ses her:

Tagged , , , , , , , , , ,

One thought on “Målgruppeindsigt og kontekstbaserede markedsføring er i højsæde hos Apple iAd

  1. […] * Der er dog også andre muligheder for anden interaktiv ”in-app” indhold, men de er mere påtrængende.  Eksempel på iAd’s andre interaktive muligheder. […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: