PATH – det asociale sociale medie

Der kommer konstant nye skud på stammen af sociale medier. Path er et af dem. Men Path skiller sig ud ved faktisk at være en smule asocialt – Du kan nemlig kun have 50 kontakter.

Path kalder sig selv for ”det personlige netværk”, fordi det gerne vil være et sted hvor brugerne kan være sig selv, og dele sine oplevelser i trygge rammer. Rammer der altså kun kan rumme 50 nære venner eller familiemedlemmer.

VENSKABER

Superconnectorer og kändisser har ofte flere tusinde venner på Facebook, men studier viser, at vi mennesker slet ikke kan kapere så stor en omgangskreds. Venskabsforsker og professor i antropologi ved Oxford Universitet, Robin Dunbar har, ud fra Darwins evolutionslære og hjerneforskning, sat tal på hvor mange venner et mennske kan have: 150. Dette satte vi fokus på tilbage i 2008 hvor vi holdt Zoom Session i Carat om sociale medier. Siden har denne indsigt vist sig meget anvendelig i diskussionen om “Hvad er en ven?”

Termen venskab er selvfølgelig et defintionsspørgsmål der kan gradbøjes, og som er umuligt at kortlægge videnskabeligt. Dunbars definition er dog meget håndgribelig: “Jeg plejer at sige, at dine venner er dem, som du ikke vil være flov over at gå hen og sige hej til, hvis du tilfældigt støder på dem i baren i Hongkong Lufthavn”. Der er mange flere nuancer til Robin Dunbar’s studier og definitioner, men hvis du gerne vil vide mere, kan denne video anbefales.

MOMENTS

For at kunne bruge Path, skal du være udstyret med en iPhone, der har opdateret software. Meningen er nemlig at du, når du har downloadet app’en, tager et billede – det hedder et moment – det billede tagger du så med tre kontekstuelle paramatre:

Place: geo-tagging hjælper dig selvfølgelig hvor den kan

People: hvis der er mennesker med på dit billede

Thing: beskriver hvad der er på billedet eller hvad man er igang med

Et moment er altså et billede med en kort tekst, der fortæller billedets kontekst: hvad, med hvem og hvor. Simpelt og helt utroligt elegant sat op. Og så har vi moderne individer jo en forkærlighed for alt det der er begrænset adgang til, eksempelvis lukkede netværk.

Vi synes Path er en interessant tilføjelse til porteføljen af sociale medier, og designet og udførelsen alene gør det oplevelsen værd – Spørgsmålene er så om det udfylder et hul i markedet, om det lever op til brugernes behov, og om det kan overleve i det efterhånden blodrøde farvand af sociale medier.

 

Tagged

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: