Forskningsnetværk stiller skarpt på innovation i kommunikationsbranchen

Et nyt forskningsnetværk har set dagens lys. Det er Innovationsnetværket for Marked, Kommunikation og Forbrug, der har nedsat et netværk bestående af forskere fra hele landet, som vil fokusere på centrale fokusområder indenfor kommunikationsverdenen. Det sker ud fra en overbevisning om, at reklame- og idéudvikling i fremtiden bliver en del af Danmarks levebrød, og der derfor eksisterer et behov for at være på forkant med innovation og den nyeste udvikling. Hensigten er altså at gøre den nyeste forskning tilgængelig for bureauer i branchen med henblik på at styrke dem og give dem de bedste værktøjer til anvendelse i den internationale konkurrence.

Netværket var interesserede i et praktisk orienteret perspektiv på innovation og inviterede derfor Pernille Fruensgaard Øe til at holde oplæg til deres netværksmøde den 26. januar, sammen med Kim Boisen og Sanne Olsen. Pernilles oplæg omhandlede blandt andet de forretningsmetoder, der traditionelt benyttes i medie- og kommunikationsbranchen, og hvordan det er muligt at skabe nye, innovative løsninger indenfor dette felt:

“Vi tænker meget på mulighederne for det fee-frie mediebureau, hvor vi honoreres efter den værdi vi skaber og ikke som en procent af den omsætning, vi håndterer. Vores udvikling er ofte låst af historiske forretningsmodeller, der bliver en barriere for at levere den optimale rådgivning. Vi vil gerne udfordre denne model og begynde at tænke i nye samarbejdsformer.”

Et andet uundgåeligt – og ønskværdigt – emne var den seneste udvikling indenfor forbrugerindsigter, der har banet vejen for endnu mere detaljerede og udspecificerede forbrugerdata (læs mere herom i indlægget om Carats nye forbrugerindsigtsværktøj ’IMS: Vejen til revolutionerende forbrugerindsigter’). En udvikling med muligheder, som også fordrer nye samarbejdstyper:

“Når vi ser på de næste 10 år, er det en fantastisk tid, vi går i møde. Der har aldrig været mere interessante metoder til at skabe unikke forbrugerindsigter og flere muligheder for at skabe integrerede kommunikationsløsninger på tværs af medier. Mulighederne for at skabe meningsfulde relationer mellem brand og forbruger eksploderer, men står og falder med, om man kan præstere at få generalister og specialister til at arbejde optimalt sammen.”

Den seneste udvikling og de forestående muligheder skaber altså grobund for en positiv indstilling til fremtiden, som på flere måder ser ud til at bringe spændende tiltag til kommunikationsbranchen.

Læs mere om forskningsnetværket på: http://www.imkf.dk/

Tagged

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: