På sporet af Jay-Z

Selvbiografien Decoded giver læseren indgående viden om raplegenden Jay-Z og afslører hemmelighederne bag hver af sangene på kunstnerens 11 albums. I den forbindelse har Jay-Z og forlaget Random House i samarbejde med reklamebureauet Droga5 og Microsoft udviklet kampagnen Decode Jay-Z with Bing. Kampagnen er udformet som en ”Multi-platform search experience”, der involverer forbrugeren i et omfattende interaktivt spil muliggjort af teknologien bag Microsoft’s decision engine, Bing.

 

Jay-Z Decoded

På kampagens microsite kunne passionerede fans ved hjælp af Bing Search i fællesskab afkode forskellige ledetråde om Jay-Z. Ledetrådene førte videre til Bing Maps, der gjorde fansene i stand til at lokalisere reklamer med udvalgte sider fra biografen, som på kreativ vis var integreret i byrummet. Hver reklame indeholdt en eftertragtet kode, og de fans, der formåede at finde koderne og sende dem via mobilen, kunne efterfølgende vinde den pågældende side eksklusivt signeret af Jay-Z. Værdien af samarbejdet for Microsoft er åbenlys; de dedikerede brugere var villige til at bruge ekstra tid og ressourcer på at lære søgemaskinens funktioner at kende og blev derved mere fortrolige med søgemaskinens mange anvendelsesmuligheder.

Fælles for reklamerne er, at de kreativt udnytter byrummets overflade og på mere utraditionel vis inkorporerer fysiske genstande; reklamerne ses derved på alt fra bunden af en swimmingpool til biler, restauranter, teatre og designertøj. Samtidig har placeringen af reklamerne relation til sideuddragenes indhold, hvilket sikrer en mere kontekstuel og kropslig oplevelse af et ellers passivt bogmedie. På den måde giver afsender fansene mulighed for at få en eftertragtet førstehåndsoplevelse ved selv at træde i Jay-Z’s fodspor og være de første til at afsløre og læse den fulde biografi. En helt enestående præmie blev udlovet til den passionerede fan, der formåede at løse samtlige ledetråde og lokalisere alle sider online; et Lifetime Pass med fri adgang for to til enhver Jay-Z-koncert hvor som helst i verden.

 

Samarbejde med Apple

I forlængelse af bogens udgivelse har Apple for nylig udviklet en interaktiv application til iPhone, iPod touch og iPad, hvor forbrugeren har mulighed for at skræddersy biografiens indhold og få en uddybende oplevelse af Jay-Z’s univers. App’en indeholder en samling af Jay-Z’s sange og deres betydning, eksklusivt videomateriale og mulighed for at interagere med sangene. Et eksempel på en kampagne, der gennem et virtuelt fanfællesskab har formået at trække tråde mellem den skriftlige fortælling og de tilknyttede fysiske lokaliteter.

 

Tagged , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: