Twit twit…

Danmark twitter – og det gør vi også her fra Carat Deep Blue. Vi har sagt og skrevet meget om Facebook og vil nu også slå et slag for Twitter – dels fordi vi er fortalere for fornyelse, og dels fordi vi ser et potentiale for den moderne forbruger i sitet… I vores seneste trendsanalyse ’Pulse 11’ identificerede vi i trenden ’Please Edit’ forbrugerens behov for at filtrere nutidens enorme informationsflow som en af de ti dominerende trends i 2011. Vi beskrev, hvordan demokratisering af informationsproduktion har ført til uoverskuelige mængder af information og tvivl om, hvor troværdig denne information er. En konsekvens heraf er et behov for et værktøj, der kan filtrere nyhedsstrømmen, så man kun får de mest relevante informationer. En opgave for Twitter?

Socialt medie eller nyhedsfilter
Der findes efterhånden utallige sociale medier, et af dem er Twitter. En mikro-blogging service hvor vi deler korte updates med hinanden. Men hvor social er Twitters funktion egentlig? Og bliver vores sociale behov måske bedre dækket andre steder som eksempelvis Facebook? – Og hvad skal vi så bruge Twitter til?

De muligheder Twitter giver for at sortere og filtrere i nyhedsstrømmen er geniale! Man behøver ikke trawle nettet igennem for relevante nyheder eller at gennemsøge blogosfæren for interessante indlæg. I stedet er det muligt at følge de indholdsleverandører, private såvel som corporate, der er personligt relevante og interessante for den enkelte bruger. Som Twitters medstifter og bestyrelsesmedlem Jack Dorsey formulerer det:

“A lot of people don’t understand that in order to get the most out of Twitter, you don’t have to tweet.”

Hvis man eksempelvis er interesseret i de hotteste trends indenfor medieverdenen, kan man således vælge at følge Carat Deep Blue på twitter og på den måde følge med i verdenen i Deep Blue uden nødvendigvis selv at deltage aktivt.

Derfor er det måske en misforståelse at sætte Twitter i bås med Facebook, Myspace og alle de andre social utility sites. Det er selvfølgelig op til dig selv, hvordan du vil bruge Twitter, men tjenesten kan bruges som et værktøj til at centralisere og personalisere nyheds- og indholdsstrøm i realtime. Et værktøj der, i en tidsalder hvor tid er en værdifuld og knap ressource, kan vise sig ganske brugbar, hvis ikke direkte nødvendig.


Tagged

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: