Vis hvor du er med Facebook Places

Facebook har i januar 2011 lanceret deres geo-lokations-tjeneste, Facebook Places, i Danmark. Tjenesten gør det muligt for Facebook-brugere med smartphones at checke ind diverse steder – altså at dele deres lokation med deres facebooknetværk. Intet nyt i det.

Tidsfordriv?
Flere opgørelser viser, at topscorerne for indtjekninger i Danmark er lufthavne og banegårde.  Dette kan ikke nødvendigvis betragtes som et tegn på, at en stor del af brugerne befinder sig her, men kan snarere ses som et udtryk for, at både lufthavne og banegårde kan karakteriseres som steder med ventetid, og hvor der således findes tid til en opdatering på Facebook Places – måske endda for at slå tiden ihjel. Den tendens underbygges af en undersøgelse lavet af Lightspeed Research, som har konkluderet at ud af de 37% af amerikanerne, der i løbet af de sidste 6 måneder har checket ind via en lokationsbaseret service, gør 29% det for at få tiden til at gå. Og så er der dem, der bruger Facebook Places som en joke, som da Vestre Fængsel var højdespringer på listen, selvom mobiltelefoner er strengt forbudt her.

Tjenestens potentiale
Hvad skal vi egentlig bruge Facebook Places til udover at fortælle vores netværk, at vi er på den ene eller anden café, og de derfor kan kigge forbi, hvis de er i nærheden – eller gøre den lokale tyveknægt opmærksom på at vi ikke er hjemme? Ja, det skal annoncører, bureauer og virksomheder finde ud af. Blandt de oplagte muligheder er de traditionelle løsninger, der blandt andet kan ses hos Foursquare, såsom belønninger for loyalitet, mængderabat for vennegrupper og mulighed for at scanne nærområdet for gode tilbud. Men mon ikke vi snart ser mere kreative løsningsforslag. Facebook har trods alt en noget større brugerskare og dermed rækkevidde end Foursquare. Med lanceringen af Facebook Places er tjenesten blevet tilgængelig for over 500 millioner mennesker oplyser Facebook i deres pressemeddelelse.

Deals
Facebook Places har indtil videre begrænset værdi for både annoncør og forbruger. Vendepunktet der kan give meningsfulde kampagner hedder nemlig Facebook Deals, som endnu ikke er tilgængeligt i Danmark. Idéen er, at når man checker ind på en given lokation, aktiverer man den deal, som lokationen tilbyder – eksempelvis en café der tilbyder rabat. Når dealen er aktiveret, spredes budskabet i brugerens netværk med information om, hvor mange deals der er tilbage, og hvor langt tid tilbuddet kører. På den måde opfordres netværket til at skynde sig ned på caféen og aktivere et tilbud til sig selv. Hér skabes der værdi for forbrugeren – nu bliver brugeren retmæssigt belønnet for at sprede ordet om en lokation. Facebook Deals er netop blevet lanceret i Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Spain og England – så mon ikke også snart de danske brugere og virksomheder får tilgang til den smarte funktion?


Tjek dine indstillinger
Facebook’s komplekse sikkerheds- og privatindstillinger har tidligere været genstand for massiv kritik, og den kritik fortsætter med introduktionen af Facebook Places. Det forholder sig nemlig sådan, at dine venner kan tjekke dig ind forskellige steder, selvom du egentlig ikke er til stede, og de kan ligeledes tagge dig disse steder. For at undgå at dette sker, skal du gennem en proces i dine profilindstillinger. Berlingske har lavet en guide til dette, som du kan finde her: http://www.berlingske.dk/techogviden/umuligt-slippe-facebook-places

Fremtidsudsigterne
Den hidtidige konklusion er, at den danske forbruger tager de lokationsbaserede services til sig og er villig til at bruge dem. Men deres incitament for at bruge dem er stadig lille. Hvordan kan vi ændre dette? Først og fremmest må Facebook Deals gøres tilgængeligt for de danske virksomheder – når det er sket, er vi nået langt. Dernæst ligger det helt store ansvar hos annoncørerne og de kreative bureauer, som skal skabe kommercielle løsninger, der gavner både virksomhed og forbruger.

Tagged ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: