Gensidig værdiorienteret co-branding i modebranchen

Deep Blue har fingeren på pulsen, når det gælder de nyeste trends og tendenser indenfor mediebranchen. I forbindelse med research til årets trendanalyse ’Pulse 11’ foretog vi blandt andet et interview med Eurowomans chefredaktør, og således også modeekspert, Anne Lose. Hun inspirerede os til et kig på en særlig reklamekampagne fra modebranchen, som formår at knytte værdier på utraditionel og gensidig fordelagtig vis.

Kampagnen er fra Louis Vuitton, hvor det ved første øjekast egentligt “bare” er mekanismerne bag brandingstrategien endorsement, der er sat i spil. Altså den proces, hvor en virksomhed knytter værdier til deres brand gennem et synligt samarbejde med en berømthed.

Forsangeren fra U2, Bono, og hans kone Ali Hewson figurerer som kampagnens hovedpersoner, hvilket i sig selv vækker opmærksomhed, fordi de aldrig har optrådt i kampagnesammenhæng før. I 2005 grundlagde Ali og Bono sammen tøjmærket Edun, som en aktiv opfordring til modebranchen om at samarbejde med Afrika ved selv at agere forbilledlige indenfor en bæredygtig og ansvarsfuld diskurs. I kampagnens æstetiske fotografier fra den afrikanske savanne optræder ægteparret som netop ankomne rejsende med Louis Vuitton tasker over skulderen. Dette er der intet udsædvanligt i, da der jo netop er tale om en kampagne for Louis Vuitton – det usædvanlige er derimod, at de bærer tøj fra deres eget tøjmærke. Kampagnen er baseret på en sofistikeret og kompleks kommunikationsstrategi, der anvender co-branding, hvor afsenderen arbejder med at synliggøre et samarbejde eller en tæt relation mellem to mærker.

Louis Vuitton er et af verdens største fashion brands, hvis identitet emmer af high class, kvalitet og penge, hvilket kan tilføre Edun’s grønne og fornuftige image klasse og derved opskrive mærkets position. Omvendt kan Louis Vuitton gennem samarbejdet tilskrives nogle mere bløde, ikke-kapitalistiske værdier så som ansvarlighed og bæredygtighed, hvilket kan fjerne opmærksomheden fra den latente dekadence og det overforbrug, det dyre brand associerer.

En sådan gensidig værdianvendelse kan betragtes som hensigtsmæssig for alle parter, og mon ikke vi fremover vil se endnu flere eksempler på denne form for veltilrettelagte co- og endorsementstrategier?

Af: Ane Nygaard Meyer og Kristina Skovgaard Pedersen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: