Brand sites på Twitter

Ifølge Sarah Shearman fra Brand Republic er folkene bag Twitter i gang med at udvikle nye Twitter-sites med det formål at udvide virksomheders brandingmuligheder på Twitter.

Sarah Shearman har fra anonyme kilder fået bekræftet, at CEO Dick Costolo og Adam Bain (president for revenue) er i gang med at udvikle et nyt tiltag på Twitter, nemlig sites specifik tilpasset virksomheder og deres brands. Dette er for at give virksomheder mulighed for i højere grad at brande dem selv og deres produkter på Twitter, og dermed få mere frihed end Twitter-sites i dag tillader.  Samtidigt er det en oplagt mulighed for Twitter at øge indtægterne på deres site.

Der er i øjeblikket kun få funktioner, som virksomheder kan bruge til brande dem selv på Twitter, f.eks. er det muligt at købe sig til ”recommended accounts” hvor virksomheden bliver anbefalet til nye brugere. Udover det har virksomhederne stort set samme rammer som alle andre Twitter-brugere, og det betyder begrænsninger i forhold til antal skrevne tegn, kreative layout muligheder mm.

Udviklingen af de nye brand sites vil ifølge Sarah Shearman give helt nye muligheder for virksomhederne. Ved hjælp af brand sites bliver det muligt at introducere brandet på en helt ny måde. Informationerne kan blive flere og mere dybdegående, og de nye rammer kan give virksomhederne mulighed for at personificere sitet endnu mere med henblik på layout, med live streams, flere links mm. Denne branding bliver gennem updates fra familie og venner en ny måde at fange nye ”følgere” på, og give en merværdi til dem, der besøger sitet og introduceres til brandet for første gang.

Der kan dog være nogle problematikker i forhold til Twitters struktur og formål som et ”samtaleredskab”, der holder brugerne opdateret på de nyeste emner og nyheder. Det nye tiltag kan risikere at true det simple og frie indhold, som Twitter tilbyder. De kan risikere at Twitter bliver genstand for så meget reklame/branding, at Twitter bliver upersonligt og interaktionen mellem brugerne langsomt forsvinder. Ifølge Marshal Kirkpatrick kan dette kontrolleres ved, at gøre brand sitene til et produkt udbudt til verificerede virksomheder, som der skal betales for.

Hvordan det vil gå er svært at sige. Brand sites og virksomhedsprofiler har været en succes på Facebook, men da Twitter er en anden type socialt medie, er det svært at sige, hvad udfaldet vil være.  Det vides endnu ikke hvilke konkrete funktioner de nye sites tilbyder, og hvornår de vil blive offentliggjorte. Twitter vil ikke endnu bekræfte rygterne, så vi må vente i spænding på at se, hvad der sker.

Læs mere om Twitters nye brand sites her.

[Twitter er en social netværksside, som giver brugerne mulighed for at følge live opdateringer fra andre brugere og oplysninger om, hvad den enkelte finder interessant. Brugerne har også mulighed for selv at lave opdateringer, eller tweets som det hedder, som vises på brugerens profil og som kan følges af andre brugere. Twitter giver mulighed for at følge de mest aktuelle samtaler og diskussioner, og brugeren er ikke nødvendigvis kun knyttet til venner og bekendte, men får mulighed for at følge kendte og andre Twitter-brugere rundt om i verden. I dag er mange virksomheder allerede på Twitter og benytter typisk sitet til at holde sine forbrugere opdateret og løbende yde kundeservice og rådgivning.]

Besøg Deep Blues Twitter på:

http://twitter.com/#!/DeepBlueDK

Tagged , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: