Hvem er interesseret i fodbold OG går op i genbrug?

CCS indeholder ubeskrivelig meget data, og for at illustrere hvilken viden vi kan få fra CCS, har vi lavet en fiktiv case som eksempel (ud fra vores nyest indsamlet data).

Når vi arbejder med målgrupper, er den første udfordring at danne et billede af den mest værdifulde forbruger. Der opstilles nogle kriterier, og kommunikationen skal tilpasses målgruppen. De typiske målgruppekriterier vil starte med alder og køn, men med CCS som vores nye redskab kan vi vende tingene på hovedet og sætte kriterier uafhængigt af demografi. Et tænkt eksempel kan være at målgruppen, der skal undersøges, er fodboldentusiaster, som skal gå op i at genbruge deres affald. Ud fra dette kan vi med CCS lave en dybdegående analyse af målgruppen:

Vi har typisk at gøre med en mand og gennemsnitsalderen er på 43 år. Han er gift, men har ingen børn og han bor i Syddanmark. Han kan i sin fritid lide at være sammen med familie og venner, og for ham kommer familien før alt andet. Han har planer om at tabe sig indenfor de næste 12 måneder, og har desuden også planer om at få et barn i denne tidsperiode. Udover at spille fodbold løber og cykler han jævnligt. Han er passioneret omkring mange sportsgrene, men specielt fodbold, tennis og håndbold interesserer ham.  Indkøb i husstanden er ligeligt fordelt mellem ham og hans hustru, og han lægger meget mærke til reklamer fra supermarkeder og reklamer omhandlende elektronik, madvarer og spiritus/øl. Han går meget op i at følge med i de lokale nyheder, og han er stolt af sin nationalitet. Han kan godt lide gør-det-selv arbejde og laver også tit havearbejde. Han er vild med at rejse udenlands og leder efter reklamer omkring rejsetilbud. Men med CCS kan vi gå endnu mere i dybden.

 Af tv-programmer ser han ofte ”Tv-avisen”,” Onside” og ”Hvem vil være millionær”. Han hører en del radio i løbet af dagen og hyppigst om morgenen.  Han kan godt lide at lytte til de lokale radiostationer men over halvdelen af tiden er radioen anvendt som baggrundsstøj. Han bruger internettet gennemsnitligt i forhold til resten af befolkningen og bruger internettet primært for at lære nye ting, holde sig opdateret og sammenligne priser.

Han er på internettet via mobiltelefonen ca. 4 timer om ugen, og udover det bruger han mobiltelefonen 1-3 timer om ugen primært for at skrive sms og for at tage billeder eller filme. Han ser mobilen som et essentielt værktøj til at holde kontakt med familie og venner (99 % af vores målgruppe har en mobiltelefon og 34 % af dem er smartphones). Han går i biografen en gang hvert halve år eller oftere, og han kan bedst lide action, drama og komediefilm.

Han læser i højere grad ugemagasinerne “Familie Journalen” og “Se og Hør”, og når han læser magasiner starter han altid forrest i bladet. Af månedlige magasiner er ”Motor” et af de hyppigst læste. Han finder Ekstra Bladet, MetroXpress, BT og Politikken relevante, men trykte aviser betyder ikke så meget for ham, da han ofte går på nettet for at læse nyheder (42 % af målgruppen). Derudover læser han i høj grad de lokale aviser.

 Og hvad kan man så bruge dette til?

Vi kan med vores nye CCS-system finde de tidspunkter på dagen, hvor målgruppen bruger det medie, vi vil kommunikere igennem. Vi kan også danne os et billede af målgruppens mediebrug, helt ned på specifikke medier og kanaler. Vi kan dykke ned i målgruppens interesser og aktiviteter i løbet af dagen, og vi kan kortlægge dennes generelle holdninger og hvilke specifikke typer af reklamer, målgruppen lægger mærke til. Vi har også mulighed for at finde specifikke informationer omkring, hvordan målgruppen træffer valg, og i hvor høj grad deres valg er influeret af andre parametre såsom venner/familie. Og selvfølgelig kan er det muligt at finde ud af, hvor i landet målgruppen typisk bor, aldersfordeling i målgruppen og andre demografiske oplysninger.

Dette eksempel er blot en lille brøkdel af, hvad vi kan udlede af CCS. CCS er meget større og indeholder mange flere aspekter end vist her. Vi har allerede søsat det nye system for nogle af vores kunder, og det har været en stor succes, og de har fået en kæmpe fordel i forhold til dybdegående målgruppekendskab og optimering af  medieinvesteringerne.

Er du interesseret i at få mere at vide om CCS eller høre hvad CCS kan hjælpe din virksomhed med så kontakt vores Research Director Malou Deleuran på: malou.deleuran@carat.com 

Tagged , , ,

One thought on “Hvem er interesseret i fodbold OG går op i genbrug?

  1. […] vi tidligere har blogget, er vi i Deep Blue utrolig glade for vores nyeste analyseværktøj CCS, og vi vil gerne dele […]

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: