Virtual product placement & branded entertainment – fremtidens danske tv-marked

Tv-seere kan i fremtiden forvente at opleve en ny dimension af product placement på tv. Som den første kanal i Danmark vil TV3, i samarbejde med britiske MirriAd, til efteråret tilbyde annoncører digitalt at klippe deres produkter ind i allerede færdigproducerede tv-programmer. Denne satsning skaber uanede muligheder for annoncører, der nu kan indsætte deres produkter i en ønsket og kontrolleret kontekst, og dermed rette deres kommunikation specifikt mod en primær målgruppe. Ud over TV3 forventes TV2 og SBS TV også at komme på banen med virtual product placement.

Det synes, at tv-reklameblokken ofte bliver brugt som en pause til at hente kaffe, skifte kanal eller forlade fjernsynet inden næste fastlagte program går på sendefladen. Virtual product placement giver annoncører mulighed for selv at vælge, hvor og hvornår i et givent færdigproduceret tv-program de ønsker, at deres produkt skal placeres. Således har de en garanti for, at tv-seerne vil se deres produkt visuelt koblet til programmet i en ønsket kontekst. Ligeledes indsættes produktet i et branded entertainment forhold, der bevirker at produktet indgår i en sammenhæng, der er mere underholdning end marketing, da der ikke er tale om en traditionel reklame på tv. En blandt flere fordele ved denne markedsføringsform er, at forbrugerne bruger tid på programmet af egen fri vilje, fordi de bliver underholdt. Derved øges mulighederne for at skabe opmærksomhed til produktet og et potentielt positivt outcome i forhold til øget salg og loyalitet. Hensigten med branded entertainment i tv-programmer er at give annoncører mulighed for at kommunikere et brand image på en effektiv måde ved at skabe en positiv forbindelse mellem brand, produkt, tv-program og målgruppe.

Naturligvis forekommer der også product placement og branded entertainment, som ikke er planlagt fra hverken annoncørers eller producenters side. Eksempelvis viste skuespiller Jennifer Anistons besøg på det amerikanske talkshow The View sig at være yderst favorabelt for Paragon Honda, en bilforhandler i Queens, da Aniston uforventet læser i den avis, hvor bilforhandleren har en helsides annonce på bagsiden.  Gratis product placement og celebrity endorsement for tusinde af fans samt mediedækning pga. det usædvanlige lykketræf.

Det er dog langt fra alle annoncører, der har lignende held med sig, og det er her, at virtual product placement træder i karakter og bliver relevant for mange. Til efteråret vil det være muligt at indkøbe virtual product placement i TV3 programmerne Luksusfælden og Sunny Beach.

MirriAd har lavet en præsentation, der illustrerer hvorledes virtual product placement visuelt tager sig ud. Den kan af de nysgerrige ses nedenfor:

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: