Produktlanceringer sker nu på Facebook

Der er efterhånden ingen tvivl om, at de sociale medier er meget mere end blot et privat kommunikationsforum. Virksomhederne finder hele tiden nye måder at udnytte Facebook som en enestående ressource til interaktion med forbrugeren. Et af de nyere fænomener er produktlanceringer, som finder sted på Facebook.

Potentialet ved at promovere sig som virksomhed på facebook fremgår blandt andet af en opgørelse, der viser, at næsten halvdelen af de 500 millioner facebookbrugere på bare én måned blev fan af en ny side. Der er altså rig mulighed for virksomhederne for at få tilhængere på facebook og på den måde eksponere sine produkter og sit brand for en bred forbrugerskare.

Facebooks primære funktion i form af kommunikation privatpersoner imellem må betragtes som helt essentiel for virksomhedernes muligheder på Facebook, idet den enkelte fans private netværk således bliver en faktor i rekruttering af endnu flere fans. Udnyttelse af private sociale relationer er således en måde at opnå volumen i fanskaren og interpersonel kommunikation bliver på den måde en central følgevirkning af den massekommunikation, virksomheden foretager ved at kommunikere gennem Facebook.

Grundet dette enorme potentiale er det derfor heller ikke overraskende, at produktlanceringerne har nået Facebook. Vi har sandsynligvis kun set toppen af isbjerget, og der er god grund til, at dette kan blive et stærkt voksende fænomen. De brands som indtil videre har benyttet sig af muligheden er velsete brand som Ford, Oscar de la Renta og Marc Jacobs.

Økonomisk set kan der ligeledes betragtes en række fordele ved produktlancering via Facebook. Men selvom eksponeringen i sig selv ikke er omkostningsfuld, er det væsentligt at pointere, at virksomhederne må investere både tid og ressourcer i at fange og fastholde forbrugerne som fans af brandet. Der må altså gøres en indsats for at engagere forbrugeren i brandet og tiltrække hensigtsmæssig opmærksomhed, hvilket i forbindelse med ovennævnte produktlanceringer eksempelvis er kommet til udtryk gennem annoncering med gratis vareprøver eller deltagelse i konkurrencer.

For at det er hensigtsmæssigt at lancere produkter gennem sociale medier, må det betragtes som essentielt, at en væsentlig del af fanskaren består af den initierede målgruppe for det pågældende produkt. Gennem facebookkommunikation rammes således kun den del af målgruppen, som allerede viser interesse for brandet gennem deres tilkendegivelse af at være facebookfans. En bredere målgruppe med flere latente forbrugere af produktet vil altså ikke blive nået gennem Facebook, som det ville være tilfældet ved lancering gennem mere traditionelle mediekanaler som eksempelvis tv, magasiner og outdoor.

Tagged , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: