30 Mile Living indtager Københavns tage, modebranchen og en central plads på middagstallerkenen

De 10 trends fra årets trendpublikation Pulse11 er for alvor ved at blive synlige blandt forbrugerne. Eksempelvis ses det på flere måder, hvordan gamle traditioner opsøges og nytænkes i retningen mod den selvforsynende tilværelse og landsbylivet, hvorfra betegnelsen for en af Carat Deep Blues 2011-trends ’30 Mile Living’ stammer.

Dermed ikke sagt at vi er på vej mod en livsstil, der mest af alt minder om Bonderøvens – der er snarere tale om anvendelse af gamle traditioner på en ny måde, der har til formål at beskytte miljøet med særligt fokus på især CO². Dette er en tendens, der har mange facetter, og som ses i mange forskellige brancher og blandt andet kommer til udtryk ved at københavnerne anlægger haver på deres tage, at mango og tunfileter skiftes ud med rødbeder og torsk på middagstallerkenen, og at Chanel kreerer kollektioner med fokus på naturkatastrofer.

 
København bliver grøn på toppen

Toppen af København bliver grønnere og grønnere og flere byfornyelsesprojekter indretter hustage med urtehaver, frugtparker, motionsfaciliteter og udekøkkener. Og ideen er slet ikke så dum, for de grønne tage suger regnvand, hvilket aflaster spildevandssystemer, tagets levetid fordobles, og der kan opnås markante besparelser på energiforbruget grundet tagenes temperaturregulerende egenskaber. Derudover kan det vist siges at være en markant bonus, at kunne slikke solskin, plukke jordbær og grille bøffer i sin egen taghave. En børnehave på Amager er endda blevet så glad for sin taghave, at den har fået navnet ’Paradisets have’.

De grønne tage er også en del af Københavns Kommunes klimaplan, hvor målet er at kommunen skal være CO² neutral i 2025. Men det er ikke kun i København at interessen for de grønne tage er stor – en stigende interesse har vist sig fra udlandet, som søger information og inspiration i de danske tiltag.

Udover interessen i at nedsætte CO²-udslip er dyrkningen af egne frugter, bær og grøntsager en central indikator på trenden ’30 Mile Living’. Tendensen ses således også afspejlet i de varer, der ender på de danske middagstallerkener.

 
Udbredelse af det nordiske køkken

Det er ikke længere de eksotiske, importerede varer, der ryger i indkøbsvognen og i gryderne men snarere varer, som stammer fra Norden, Danmark, lokalområdet eller endda forbrugerens egen have – eller taghave. Og det er ikke kun i de private hjem, men også på verdens bedste restaurant, Noma, der er fokus på det nordiske køkken, hvilket kun kan være et tegn på en tendens, der er meget mere end blot et buzzword. På restaurantens menukort figurerer rodfrugter, kornsorter, ribs og blomsterhonning i samspil med både rensdyrbøffer og østers. Derfor blomstrer leverandører af nordiske råvarer også, hvor blandt andet ’360⁰ Nord’ leverer nordiske kvalitetsråvarer, mens ’Nærfisk’ tilbyder dagsfriske fisk fra lokalområder i hele landet.

I forhold til fødevarer er det altså ikke længere kun faktorer som økologi og fairtrade, der spiller en rolle – CO² er også blevet en væsentlig parameter i forbrugerens valg. Et fokus er altså vejen fra producent til forbruger, hvor en lang transport ikke falder i forbrugerens smag. Stinne Olesen, Ph.d. fra Århus Universitet forklarer: ”Tidligere var økologi det hotteste, men nu er fokus på CO², hvilket fremmer påskønnelsen af de nære råvarer samt tilfører et lag af ægthed.”.

Ægthed – eller autenticitet – samt et fokus på, hvor produkterne er produceret, er ikke kun noget der hører fødevarerne til, men er karakteristika som også gør, at ‘30 Mile Living’ afspejles i modeverdenen.

 
Naturkatastrofer som inspirationskilde i modebranchen

Ved Copenhagen Fashion Week stod det klart, at naturkatastrofer var inspirationskilde til nogle af de helt store trends. Dette gælder også internationalt, hvor eksempelvis Chanel har en kollektion inspireret af krakeleret jord ved vulkanudbrud – en skyggefuld kollektion, som Karl Lagerfeld kommenterer med: ”The world is a dark place”. Det er altså en ægte og autentisk afbildning af den virkelighed vi lever i, der nu visualiseres i moden.

Ligeledes påpeger trendekspert indenfor mode og livsstil, Li Edelkoort, hvordan forbrugeren, ligesom det gør sig gældende med fødevarer, vil søge tøj der er produceret i hjemlandet, for på den måde at minimere transporten og dermed CO²-udslippet.

Det fremgåraf ovenstående forbrugertendenser, at trenden kan betragtes som et resultat af en øget opmærksomhed på jordens skrøbelighed, og hvordan vi påvirker den med vores CO²-forbrug. ’30 mile living’ er en løsning, der mindsker CO²-udslippet, og derfor fremstår den tydeligt i forbrugernes adfærd både i forhold til byggeri, forbrug af fødevarer og modeinteresser. Det kan forventes, at vi endnu kun har set toppen af isbjerget og flere CO² neutraliserende tiltag vil se dagens lys i den kommende tid, hvilket vil medføre endnu mere tydeliggørelse af den højaktuelle trend ’30 Mile Living’.

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: