Hvem får mere end 5 mio nye Facebook fans hver uge?

Svaret er selvfølgelig Disney. Hvorfor? Fordi Disney på bedste vis formår at udnytte synergieffekten af de mange facetter i deres univers.

Værdien af Facebook som en markedsførings- og kommunikationskanal er efterhånden indiskutabelt. Brands begyndte allerede i 2010 at øge deres reklameinvestering i platformen, nogle så meget som 10 doblede sidste års spend og eMarketer forudser, at næsten 9% af verdens online spend vil foregå på sociale medier i 2011. Facebook er en stor del af årsagen hertil.

Derudover er virksomheder begyndt at fokusere mere på at være mere forbundet med deres Facebook-fanskare gennem konstant kommunikation og mere interaktivt indhold.Virksomheder kæmper nemlig ikke kun med at bringe deres forbrugere ind i deres Facebook-økosystem, men også at engagere de fans der har sagt “like” til deres brand. Og de kan nok alle lære noget af Disney og Lady Gaga.

Disney Thanks You: 100 Million Page Likes on Facebook

  • August 2009 – Disney begynder regelmæssig at poste på Facebook (394,371 likes)
  • September 2009 – Disney opnår (8.000.000+ likes)
  • Oktober 2009 – Disney opnår (9.000.000 likes)
  • Februar 2010 – Fans har kommenteret, delt og ”Liked” Disney indhold over 6 mio. gange
  • Juni 2010 – Antallet af fans ryger mod skyerne
  • Disney posts er blevet set en mia. gange på kun 9 måneder – Disney fortsætter med at få over fem millioner fans om ugen (På tværs af et netværk af omkring 200 aktive sider)
  • August 2010 – 60 mio. Facebook page likes på ét år.
  • December 2010 – 100 mio. Facebook page likes.

Det er selvfølgelig alle Disney Facebook siderne kombineret, men det er stadigvæk meget imponerende. Det viser også styrken i at udnytte synergieffekten i stedet for at samle indholdet på få fansider, men i stedet knytte bånd mellem flere.
Siden december er der kommet flere fans til, og Disney har nu næsten 200 mio. fans på tværs af deres universer.

Vi i Carat Deep Blue beundrer også Walt Disney. Ikke kun på grund af hans kreative genistreger eller hans forretningsmæssige succes, men simpelthen på grund af hans forståelse af, hvordan man kan opbygge og opretholde et brand gennem stærke forbindelser til sin målgruppe. Hans livshistorie er rig med lektioner til  erhvervslivet, der måske er mere sande i dag end i Walt Disneys egen tid. Læs evt. mere om dem og Walt Disney i denne artikel på BusinessBrief.com.

Tagged , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: