Wanna know the YAYAs?

Meget er de blevet kaldt, ofte er de blevet misforstået, nægtet forstået eller har slet ikke forstået noget. ”De smukke unge mennesker” kaldte Kim Larsen dem, da han sang: ”Stemmerne er forandret men – vi kender dem alligevel”.  Dette vil Missouri School of Jounalism nu følge op på; de har nemlig dannet en researchenhed, der fokuserer på at forstå, hvad de unge egentligt går og laver. Og i bedste ”nede med de unge”- stil anvendes forkortelsen YAYA dækkende over Youth And Young Adult – så er stilen ligesom lagt.

De unge har altid været interessante i et markedsføringsøjemed, og det er derfor ikke uvæsentligt, at 99 % af YAYAs er på de sociale medier, 42% finder nye produkter gennem venner, og endeligt er venners anbefalinger noget, der vejer tungt. Paradoksalt nok er forældrene (endnu) de største influenter på de unges beslutninger.

For at forstå, hvordan en YAYAs verdensbillede egentligt ser ud, er her lavet et kreativt eksempel:

Tilsyneladende er det gamle ordsprog “The only constant is change” (Isaac Asimov) stadigt gældende i en YAYAs kollageliv,  hvor ”ja” betyder ”måske”, hvor “bekræftelse” rimer på “Facebook”, og ensom er noget, ældre mennesker er.

Afslutningsvis vil vi dog citere noget så håbløst gammeldags som hr. Larsen endnu engang:

”Hvad det er de vil med livet
Det ka’ kun de selv forstå
Og de smukke unge menesker
Gid de længe leve må”

Tagged ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: