Dyrebare sekunder til Super Bowl XLVI

Med under en uge til Super Bowl XLVI har flere store brands klargjort det tunge kasteskyts. For den årlige afslutning af den amerikanske football-liga NFL er ikke kun en sportsbegivenhed, men også et gigantisk udstillingsvindue for brands. Over en milliard mennesker verden over ventes at stille ind på kampen.

Alene de 70 reklamer, der vises under kampen, giver NBC en bruttoindtægt på 1,4 milliarder kroner. Hvortil der skal medregnes indtægter fra reklamer under half-time-underholdningen, fra seks timers pre-game-programmer og fra online-streaming. Reklamerne bliver primært solgt som pakker, hvor én enkelt reklamepakke i år eksempelvis er solgt for 23 millioner kroner.

Annoncører som Anheuser-Busch InBev, Audi, Coca-Cola, Danone, General Motors, Honda, Hyundai, M&Ms, Pepsi, Toyota og Volkswagen punger glædeligt ud, da reklamerne altid er et stort samtaleemne for de mange seere. Derfor er der allerede inden kampen et betydeligt fokus på reklamerne, og dén interesse forsøger annoncørerne at udnytte. I år har især Honda og Coca-Cola formået at skabe opmærksomhed.

Ferris Bueller drives a Honda

En af de mest omtalte reklamer til dette års superbowl er Hondas genoplivning af kultfilmen “Ferris Bueller’s Day Off” fra 1986. Bilfirmaet afslørede det fulde 2 minutter og 25 sekunders klip i mandags, hvor Matthew Broderick spiller sig selv, men med tydelige referencer til hans rolle som Ferris Bueller.

I sidste uge var der dog frigivet en lille teaser, som udløste rygter om, at Ferris ville vende tilbage til the big screen. Hvilket efterfølgende udløste en kortvarig vrede fra fans, da de fandt ud af, at det ”bare” var en reklame for Honda’s CR-V.”I hate Honda more than I can say right now,” skrev en bruger på YouTube. “They show us a glimpse of something we can only dream about, then replace it with a crappy car.” Den første vrede har nu lagt sig fra de hardcore fans og blevet erstattet af en genkendelsesglæde.

Coca-Colas taber isbjørn

En anden annoncør til søndagens kamp er ikke overraskende Coca-Cola. De har produceret hele to film til begivenheden, ét til hvert hold og vælger først på dagen, hvilken de viser. I det 60 sekunders lange spot sidder to af Coca-Cola’s velkendte isbjørne og ser finalen – den ene er udstyret med et rødt-hvidt halstørkæde (New York Giants) og den anden med et blåt-hvidt (New England Patriots). Dét hold der er bagud, når Coca-Cola’s dyre sekunder kommer, får deres isbjørn i hovedrollen. Hvis stillingen er uafgjort, vil beslutningen blive truffet ud fra de seneste plays og hvilket hold, der har mest brug for en Coca-Cola.

Også Super Bowls half-time show er berygtet og berømt,  hvor kendte musikere underholder. I år optræder selveste Madonna.

Tagged , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: