Er din virksomhed gearet til Facebook Timeline?

Facebook har endnu en gang valgt at forny sit layout. Mange brugere har måske allerede lagt mærke til, at der gennem det seneste stykke tid er flere og flere brugere, der er konverteret til det ny Timeline format. Fra i dag fredag d. 30 marts går Facebook for alvor i luften med det nye design, hvilket vil sige, at hvis du ikke allerede har konverterede din profil til Timeline formatet, vil det automatisk ske i dag.

Kort sagt lægger Facebook op til, at ens profil bliver opdannet til en online scrapbog, hvor ens milepæle er markeret. For en virksomheds synspunkt er det nu muligt at markere sine triumfer og milepæle. Virksomheder kan re-brande sig selv, ved at fortælle en positiv historie om virksomhedens udvikling gennem tidslinjen. Milepæle kan f.eks. være opstart af virksomhed, nye produktserier, børsnotering samt meget andet, som virksomheden ønsker fremhævet. Virksomhedens fortælling om sig selv, gennem Facebook Timeline skal selvfølgelig være i overensstemmelse med brandets generelle image, ellers vil det virke utroværdigt.

Rent visuelt er der også sket ændringer. Det mest iøjnefaldende er det store Coverphoto, som er det første, brugerne ser når de lander på den pågældende virksomheds side. Derfor er det essentielt, at dette billede signalerer en virksomheds værdier samtidig med, at det er enkelt og æstetisk veludført. Nedenfor ses GoPro’s brug af coverphoto, hvor billedet virkelig rammer nerven i GoPro’s ånd, som er ekstremsport og dertilhørende video. Et coverphoto må ikke være kommercielt, udover at indeholde et brand’s logo eller slogan. Dermed sagt må det ikke indeholde opfordringer til at ”like” eller share, kontaktoplysninger samt priser på produkter og andre købsintentions forøgende elementer.

 

Med indførelsen af Facebook Timeline, er den traditionelle landingsside, som mange virksomheder bruger til at hverve ”likes”, blevet fjernet. Derfor skal virksomheder finde på nye opfindsomme måder, hvorpå de kan få brugerne til at ”like” deres side. I det man nu lander direkte på virksomhedens væg, pointeres vigtigheden af interessante indlæg på denne. Skaber virksomhedens side ikke en merværdi for den enkelte bruger, har brugerne ikke lyst til at engagere sig og forlader derfor hurtigt siden. Endnu en ny feature i Timeline er, at man kan pinne indlæg, så de forbliver øverst på siden. Dette kan med fordel gøres, når virksomheder vil ud med et aktuelt budskab til brugerne, som skal ses et stykke tid uafhængigt af andre posts.

Rent administrativt er det blevet mere enkelt at få et overblik over aktiviteten på sin side. Det nye administratorpanel ligger øverst, når man går ind på ens Facebook side, dog uden andre end virksomheden selv kan se det. Det er let og overskueligt at få indsigt i data om besøgende, likes, viraleffekt m.m.

Det øgede fokus på væggen gør, at virksomheder med fordel kan tilrettelægge en mere fokuseret strategi, som øger engagementet på facebook.

Om man er for eller imod det nye Timeline koncept, er tiltaget en god grund til at få forårs rengjort sin Facebook side.

Tagged , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: