Den nøgne sandhed?

Sommersolen er over os, og det er på tide, at vi skal mindes om, at vi ikke må bade lige efter vi har spist, at vi skal passe på at vi ikke bliver bidt af skovflåten og ikke mindst at huske redningsvesten, når vi er ude og cruise de danske farvande. Sidstnævnte står Trygfonden og Beredskabsforbundet for i en ny kampagne. Det er en yderst sympatisk sag og desto mere grund er der til at undre sig over prioriteringerne.

Ud med snøren

Plakaten hænger overalt i København, og nedenstående billede er taget på Nørrebro. Altså ikke i hipsterdelen, men den del der udgøres af alkoholikere, alverdens etniske minoriteter, gamle arbejderdrenge, studerende og et par nybagte børnefamilier. Umiddelbart skulle man tro, at påhængsmotoren taber til BMW, Emmaljunga og Kronan i dette kvarter, ligesom den gør det i det meste af byen.

Det er både nemmere, billigere og mere effektivt at gå direkte efter de fisk, man gerne vil have i garnet, derfor undrer det os, at man ikke er gået benhårdt efter de 15 redningsvestfornægtere, der kommer til at drukne i 2012. Kampagnen antyder, at ofrene er lystfiskere og fritidssejlere, og man kunne spare mange penge ved at henvende sig direkte til dem. Det kunne være i de danske farvande, havne, fortøjningspladser, fiskeklubber, bådklubber og så videre. Der er kampagnen sikkert også, men så kunne man med fordel have sparet besværet med at fange beboerne på stenbroen.

Pang-farver!

Det er en flot fyr på plakaten, han er nøgen, teksten er gul, og vesten er orange – fire ting der taler for, at den drager din opmærksomhed. Desværre er der også meget tekst og mange forskellige elementer, hvilket gør den svær at afkode i farten. En plakat skal kunne læses næsten “instinktivt”, når man suser forbi (medmindre der er en pointe med at gøre det modsatte), og vi tænkte først, at denne drejede sig om sikker sex.

Stopper man op og læser hvad det handler om, skal man lige orientere sig, før man fanger budskabet. Først er der de to ting, der kan redde dit liv – man får desværre ikke svaret på, hvad det er. Til gengæld er der “Den nøgne sandhed“, men det er også lidt uklart, hvad den er, og hvad der er nøgent ved den.

Så kommer det med småt “En redningsvest kan redde liv når du er på vandet.” Bum, den er klar. Så napper vi lige en konkurrence. En QR-kode som fører mig til en facebookside – men er jeg med i konkurrencen, hvis jeg skriver på væggen? Så er der endnu en konkurrence til at slutte af på. Altså en anden konkurrence end den første. Man skal nok desværre være ligeså nysgerrige som os for at fange det gode budskab om at bære redningsvest.

Ideen om at man er nøgen, hvis man ikke bærer redningsvest, er egentlig sjov og kunne udnyttes effektivt, men det træder ikke klart frem. Alternativt kunne det have været sjovt, hvis man havde brugt de søforklaringerne som omdrejningspunkt for kampagnen.

Nødblus til landkrabber

Er det her en problemstilling, som kun kan løses ved, at alle danskere hører om den? Er det overhovedet en problemstilling, som løses bedst ved hjælp af kommunikation?

Det sker af og til, at kommunikationkampagner bliver gennemført af andre hensyn end at oplyse en målgruppe om et emne. Det kan for eksempel være for at vise dem, der sidder på bevillingerne, at man “gør noget”. Det giver i sagens natur sjældent effektive kampagner.

Man kan ikke lade være med at tænke, at det måske er det, der ligger bag denne kampagne, selvom der også kan være en masse andre forklaringer. Vi undrer os bare. Det er altid ærgerligt, når pengene kunne have været brugt bedre – især når det drejer sig om at redde liv.

Om alle omstændigheder skal vi i hvert fald have en vest klar, når vi snart flytter til kanalerne på Christianshavn, og da det vigtigste er at redde menneskeliv (koste hvad det vil), så lister vi gerne alle plakatens budskaber her. I prioriteret rækkefølge:

  • “På med vesten”
  • “En redningsvest redder liv – man kan dø af søforklaringer””
  • “Der er 2 ting, der kan redde dit liv” (Gæt selv hvilke)
  • “Deltag i konkurrencen” (måske via QR-koden)
  • “Stå model og vind en ipad.”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: