Memes – Ny social trend, som måske har marketingspotentiale?

Den 31. marts 2012 deltog Zeddie Little i det årlige Cooper River Bridge Run, der foregår i Charleston, USA. Her en lille måned senere, er han den måske mest omtalte person på internettet. Hvorfor så det? Det var ikke fordi, han under løbet gav alle sine konkurrenterne baghjul og løb i mål på en fantom tid. Nej, det er alt sammen på grund af ét tilfældigt billede, der blev taget af ham under løbet, hvorpå han ser yderst fotogen ud.

Fotografen Will King, som tog billedet, lagde det efterfølgende ud på fotodelingsportalen Flickr sammen med resten af billeder fra løbet. Hurtigt kom der flere kommentarer omkring den utroligt flotte, smilende og fotogene Zeddie Little. En Flickr bruger kaldte Zeddie for ”Mr. Ridiculously Photogenic Guy”. På under et par timer havde billedet opnået over 300.000 views!
Herefter spredte billedet sig som en steppebrand og inden længe var det praktisk talt over alt på internettet. Med billedets spredning og dets voksende popularitet, kom det ikke som et videre chok for nogen, da der hurtigt begyndte at dukke memes op med ”Mr. Ridiculously Photogenic Guy”.

Herefter er det gået stærkt. Quickmeme.com har modtaget over 1.000 forskellige memes, der tager udgangspunkt i billedet af Zeddie. Derudover er der oprettet adskillige Facebook- og Twitter konti til ”Mr. Ridoculously Photogenic Guy”. Selv har Zeddie blandt andet været gæst i tv showet ”Good Morning America”.

Internet meme?

Et internet meme er en forholdsvis ny trend på de sociale medier, hvor et billede, der har et viralt potentiale, får tilført en ofte humoristisk tekst, hvorefter det bliver delt af brugerne på de forskellige netværk. En af de ting, der gør memes så populære, er, at det er simpelt for den enkelte bruger at lave sin egen version af memet, da man blot kan ændre teksten og derved have et nyt meme, som på ny kan deles. Kombinerer man ovenstående med det faktum, at memes nærmest er skræddersyet til at blive delt, ender man op med en trend, som har en ekstraordinær høj viralitetsfaktor.

Det store spørgsmål er så, om der er et marketingspotentiale i internet memes. Hvis man ser internet memes i et kommercielt øjemed, hører denne form for markedsføring ind under kategorierne viral markedsføring eller guerilla markedsføring. Risicien ved memes er, at virksomhederne bag ikke er i stand til at kontrollere dem, når de først bliver sluppet løs på de sociale sider. Omvendt er der ikke høje økonomiske omkostninger forbundet med memes, hvor deres force er, at de kan holde en kampagnes budskab i live over en længere tidshorisont. Et af de bedste eksempler er ”Old Spice” reklamen, hvor ”Old Spice” manden fra reklamerne efterfølgende, grundet adskillige memes, har fået sit eget liv på internettet.

Et andet eksempel er konservator, Chuck Testa fra Ojai Valley i Californien. Chuck lavede sammen med et reklamebureau en lavbudget reklamefilm, som kan ses nedenfor. Omdrejningspunktet i videoen er, at Chucks udstoppede dyr er lavet så godt, at folk tror, de er levende.

Reklamens pointe har affødt en række memes, hvor blandt andre rapperen Tupac, Dumbledore fra Harry Potter og Mufasa fra Løvernes Konge er vækket til live. Videoen og de efterfølgende memes har gjort Chuck Testas konservatorforretning verdenskendt i onlineverdenen, men har Chuck kunnet mærke en øget omsætning i sin forretning? Chuck svarer hertil, at han ikke har oplevet nogle mærkbare resultater af sin fremmarch på internettet.

Spørgsmålet er, hvordan man kan måle værdien af et meme, og om der i det hele taget er nogen værdi at hente for virksomheder, eller om man bare skal lade memes udgøre, hvad de oprindeligt var tiltænkt – et socialt fænomen, som er baseret på øjeblikkelige trends og lettilgængelig humor.

Tagged , , , , , , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: