Deep Blue Inside

Vi har gennem de sidste mange år kørt et halvårligt praktikprogram, der hedder Deep Blue Inside. Praktikprogrammet er målrettet studerende ved kommunikations- og medieuddannelsernes kandidatniveau.

Praktikprogrammet kører 5 måneder fuld tid (eller næsten – du kan godt få lov at følge et enkelt fag eller skrive opgaver samtidigt)

Der er hvert semester 2 pladser i København og 2 pladser i Århus.

Kontakt maria.gonzalez@carat.com for info om Insiders Aarhus.

Kontakt miriam.plon@carat.com for info om Insiders Cph.

Her er en liste over vores tidligere Insiders, samt info om hvad de laver nu.

Wall of Fame 

År  Navn Nuværende beskæftigelse
2011 (Q3/4) Stine Halmind Stud. mag i Spansk
2011 (Q3/4) Anne Kristine Hundahl Mikkelsen Stud. mag i Medievidenskab, Århus Universitet med bachelor i Nordisk Sprog og Litteratur og Medievidenskab
2011 (Q1/2) Kristina Skovgaard Pedersen Stud. på Medieret Kommunikation, Aalborg Universitet
2011 (Q1/2) Helene Thorsen Stud. på Medieret Kommunikation, Aalborg Universitet og studentermedhjælper i Carat.
2010 (Q3/4) Camilla Wilfert Stud. Management of Creative Business and Marketing, CBS
2010 (Q3/4) Henriette Stisen Stud. Medievidenskab, Københavns Universitet
2010 (Q1/2) Mette Bruun Blauert  Stud. Cand.scient.soc (sociologi) 
2010 (Q1/2) Jesper Fogh Jensen  Stud. Medievidenskab, Århus Universitet
2009 Allan Malver Cand. Mag. Medievidenskab og begivenhedskultur
2009 Lara Mulady  Arbejder som studentermedhjælp hos Vizeum mens hun skriver speciale færdigt i ” Corporate Communication på handelshøjskolen i Århus
2009 (Q3/4) Mette Riisgaard  Consumer Experience Researcher hos The LEGO Group, Kandidat i Virksomhedskommunikation fra Handelshøjskolen i Århus
2009 (Q3/4) Rasmus Fisker  Dokumentarfilm i DR2’s Chefredaktion. Cand. mag. i Analytisk journalistik, Århus Universitet
2009 (Q1/2) Fenja Lyng  Jobsøgende, Cand mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet 
2009 (Q1/2) Mark Bækgaard  ”Campaign Manager” og ”Social Media Friend”  hos Carat Digital. Cand. mag. i Medievidenskab, Århus Universitet 
2007 (Q3/4) Ditte Dickenson  Skriver speciale i samarbejde med designit i München, Stud. Medievidenskab, Århus Universitet
2007 Q3/4 Camilla Dudzinski Møller  Tekstforfatter og web-konceptudvikler hos Bianco A/S. Cand.mag. i oplevelsesøkonomi, Århus Universitet
2007 Anders Christansen  Account Manager Mindshare, Cand. mag. i medievidenskab, Århus Universitet
2007 Signe Kromann  Strategisk Planner hos envision
2007 Karina Kjærgaard Associate Internet Content Manager i LEGO Product & Marketing Development. Cand mag. i Medievidenskab fra Aarhus Universitet og Media and Communication fra Deakin University, Australia

Insidernes egne kommentarer om opholdet i Carat Deep Blue: 

Anne Katrine Hundahl Mikkelsen
Som praktikant i Deep Blue får man Danmarks klogeste og sødeste kolleger, alt det ansvar, man vil og kan påtage sig og al den praktiske erfaring, man har drømt om de sidste tre-fire år. Man får et fagligt indblik i branchen, og man får lov til at anvende sin teoretiske ballast i praksis. Jeg har løst opgaver af både kreativ, kvalitativ og kvantitativ karakter – fra workshops og fokusgrupper til databaserede insights og blogindlæg, og ikke én eneste gang har jeg lavet kaffe eller fejet gulv. Foruden den praktiske erfaring, jeg har fået, er det bedste af det hele, at jeg har fået boostet min faglige selvtillid. Jeg ved, hvad jeg kan – hvad jeg kan blive til, når jeg bliver stor, og hvad jeg gerne vil blive til. Fremadrettet kan jeg fortælle min kommende arbejdsplads, hvorfor det er lige netop mig, de skal vælge og hvad, jeg kan tilbyde – udover et indgående kendskab til Bourdieu, Foucault og alle de andre. Selvom jeg har givet det samme svar alle de gange, jeg er blevet spurgt, bliver det aldrig slidt: det her er det bedste, jeg nogensinde har gjort for mig selv!

Det eneste negative, jeg kan sige om mit praktikophold hos Carat Deep Blue, er, at det er gået alt for hurtigt.

 
Stine Halmind
Jeg valgte bl.a. at søge praktik hos Deep Blue på grund af den kreative og uhøjtidelige stemning på arbejdspladsen, og jeg blev bestemt ikke skuffet! Alle tog imod os praktikanter med åbne arme, og vi indgik i det daglige arbejde på lige fod med de andre medarbejdere.Som Insider i Deep Blue har jeg fået indsigt i, hvordan forbrugere og annoncører tænker og agerer, og jeg har deltaget i mange forskellige dele af den proces, der strækker sig fra kundens brief på en opgave til det endelige resultat foreligger i form af e.eks. en kampagne, en analyse eller anbefalinger til kunden. Eksempelvis har jeg været med til at beskrive og præsentere en ny målgruppe for et teleselskab, undersøge kundetilfredsheden for en køkkenleverandør og planlægge strategien for lanceringen af en film.

Som humanist har jeg draget stor fordel af mine kommunikative og analytiske kompetencer, mens min erfaring med virksomhedskommunikation og branding gav mig en forståelse for, hvad Deep Blue og deres kunder havde behov for. Uanset ens faglige udgangspunkt, lærer man mest ved at være opsøgende og turde stille både banale og krævende spørgsmål.

De opgaver, der har været mest værdifulde for mig som praktikant, har ikke nødvendigvis været de største eller de mest komplicerede, men dem, der gav mest indsigt i hvordan Deep Blue arbejder, eller hvordan medieverdenen fungerer. Jeg har også lært at se ud over den konkrete opgave og overveje, hvad jeg lærer i et større perspektiv.

 
Helene Thorsen
”De siger, at et praktikophold skal hjælpe til at omsætte det teoretiske til praktiske, og det må jeg sige også er tilfældet, men en praktikplads hos Carat Deep Blue er så meget mere end det!
 
Fra første dag blev jeg mødt af imødekommende og inspirerende medarbejdere, og fik tildelt opgaver, som allerede fra dag et, udfordrede mine tilegnede kompetencer fra universitetet. De meget varierede arbejdsopgaver gav mig erfaringer på mange områder, og bestod blandt andet af fokusgruppeinterview og vox-pop, strategiske workshops, kvantitative og kreative opgaver. Det var fedt at opleve, at hver dag bød på noget nyt, og jeg kunne notere nye learnings, for hver dag der gik. Læringsprocessen har været helt uvurderlig, og jeg har fået en helt anden forståelse for den teori, som jeg tog med mig fra universitetet
 
Min praktikperiode i Carat Deep Blue er gået over alle forventninger, og jeg kan klart anbefale det til andre! Jeg har fået indblik i en utrolig fascinerende verden og et indblik i den unikke virksomhedskultur, som findes i Carat og Aegis Media.
Camilla Wilfert
”Ansvar for egen læring” er ord, jeg fra barn af fik proppet ind i hovedet af min tidligere folkeskolelærer. Gode og dårlige præstationer vil altid kun få personlige konsekvenser. Den opfattelse tog dog hurtigt en ny drejning, da jeg begyndte mit praktikophold hos Carat Deep Blue i efteråret 2010. Her indså jeg straks, at én forkert strategisk anbefaling ikke kun ville få fatale konsekvenser for mediebureauet – men i særdeleshed også for kundens svigtende udbytte af en fremtidig reklamekampagne. Det var en motivationsfaktor, der ville noget.
 
At tilsidesætte skolen for at træde ud i den virkelige verden er den bedste beslutning, jeg kunne tage i forbindelse med mit uddannelsesforløb. At få lov til at få indblik i, hvordan Carat Deep Blue arbejder og blive en del af deres enorme vidensdeling har på kort tid fået al min teoretiske viden til at give meget mere mening. Sideløbende med praktikopholdet læste jeg mit valgfag Medieplanlægning og –strategi, og aldrig før har jeg været så bidt af et fag. Til min positive overraskelse var jeg endda ofte på forkant med undervisningen, da min viden om nye medietrends og mekanismer var ekspanderet af at være hos Carat Deep Blue.
 
Efter en travl periode med udarbejdelser af kvantitative analyser, kommunikationsstrategier og workshops er jeg helt sikker på, at jeg befinder mig i den rigtige branche, idet de kreative opgaver og løsninger netop har vist sig at være i kraftig vækst – hvilket tydeligt underbygger min kandidat inden for Creative Business. Dette er en bekræftelse, jeg kun kunne få ved at komme ud i den virkelige verden. Og hvad giver en større anerkendelse end at få rosende ord fra en given kunde og efterfølgende se reklamen i et magasin måneden efter?
Henriette Stisen
 “Teorier er meget anvendelige. De kan lære én modeller for, hvordan utallige ting i denne verden burde fungere: fra evolutionen, off-side og tyngdekraften til mænd, sprogtillæring og interaktionsmønstre. Men én ting er teori –  en helt anden er praksis. Og er der noget man som universitetsstuderende for alvor må indse i løbet af studierne, så er det manglen på ”hands on” oplevelser med de teorier, man bruger de bedste år af sin ungdom på at forstå og at memorere.  Med mindre man vælger at tage i praktik. I særdeleshed: med mindre man vælger at tage i praktik i Carat Deep Blue.”
“Det var lige præcis hvad jeg gjorde i efteråret 2010. Med en baggrund inden for engelsk litteratur og sprogpsykologi, tog jeg springet fra Kvale, Goffmann og Lakoff til etnografiske interviews, fokusgrupper og strategisk kommunikation ude i den virkelige verden. En anelse overvældende og, indrømmet, skræmmende i starten, men en helt forrygende oplevelse på sigt. At få lov til at prøve kræfter med teorierne i praksis i en verden, hvor ens resultater og analyser rent faktisk gør en forskel for en virksomhed, er unægteligt mere tilfredsstillende end at skrive teoretiske universitetsanalyser, som ens underviser ikke engang orker at læse.”
“Jeg er atter tilbage på skolebænken og har som resultat af praktikopholdet skiftet spor fra det sprogpsykologiske til det medievidenskabelige. Når man først har fået et glimt af den praktiske verden af kommunikation i mediebranchen, er det svært at genfinde den samme entusiasme i læsningen af teoretikere uden jordforbindelse til verden udenfor elfenbenstårnet.”
 
Karina Grosen Nygaard

“Som praktikant hos Carat Deep Blue fik jeg et godt kendskab til, hvordan et mediebureau arbejder – en verden jeg ikke kendte meget til på forhånd, da jeg jo kom fra de vante rammer på studiet. At komme i praktik var bare et must for mig, og at jeg så havnede hos Carat Deep Blue skulle vise sig at blive en udsøgt fornøjelse. Jeg fik lov til at glemme teorierne lidt – og dog – for de var jo i baghovedet. Men bare det at løse nogle opgaver, som der rent faktisk er nogle, der skal bruge til noget, er super fedt.”

“Min baggrund er en Bachelor i Engelsk og Fransk erhvervssprog fra Handelshøjskolen i Århus – så jeg er startet mit studie med stor interesse for sprog, som så har udviklet sig til en større interesse for kommunikation, og derfor læser jeg nu International Markedskommunikation og PR i engelsk på kandidaten. Jeg synes det er utroligt spændende at komme op med kommunikationsløsninger, der bare rammer, og derfor mener jeg også, at det er nødvendigt at have gode forbrugerindsigter, så du har større chance for at lykkes med din kommunikation.” 

“Hos Carat Deep Blue fik jeg indsigt i de forskellige opgaver, der løses for kunderne og var med til at udarbejde rapporter, deltage i workshops og generere insights. Jeg var sammen med de andre praktikanter med til at lave Pulse 11 brochuren. Det var klart den fedeste opgave, da jeg var med i hele processen fra at interviewe eksperter til at skrive tekster til brochuren. Det var fedt at få en opgave, hvor man havde så meget ansvar.

 
Camilla D. Møller

“I efteråret 2008 var jeg i seks måneders praktik i den mediestrategiske afdeling hos Carat, Århus. Det var en mine ALLER bedste og mest lærerige oplevelser ud af mange gode, mens jeg læste på universitet. Allerede fra første dag fik jeg stort ansvar og blev af mine søde kollegaer betragtet, som en ligeværdig medarbejder”

“Jeg deltog i kampagne- og kommunikationsplanlægning, gennemførte forskellige kvalitative analyser, genererede insights og udarbejdede præsentationer til brug i Carat større kundeseminarer samt deltog løbende i arbejdet med newbizz.”

“Efter praktikken (og specialet) ringede Pernille en dag og sagde, at hun havde et jobtilbud til mig hos en af deres kunder – et pladeselskab. Jeg tog glad imod jobbet og arbejdede hos dem i en periode. Siden har jeg arbejdet tidsbegrænset hos bl.a. reklamebureauet envision, Rambøll Management Consulting og Syddansk Turisme. I dag arbejder jeg hos Bianco Footwear som tekstforfatter og web-konceptudvikler – igen et job jeg fik med lidt hjælp fra fantastiske Pernille”

Lara Mulady: 

“Min praktikplads lærte mig meget. Jeg var inkluderet i det hele; workshops, møder, brainstorms, og selvfølgelig Pulse 10, hvilket fik mig til at føle mig som en del af Deep Blue og ikke bare ’praktikanten’. Det betød meget, at jeg sammen med de andre praktikanter fra Århus var ansvarlig for et projekt som Pulse 10. Det var en konkret ting vi skulle lave, og det er fantastisk, at vi har lavet noget, som bruges hos Deep Blue.”

“Jeg var meget glad at se, at det jeg har lært gemmen mine studier faktisk var noget, jeg kunne bruge, mens jeg arbejdede med de projekter, jeg var med på og at se hele processen fra en brainstorm, til idéudvikling, til kommunikationsplan og så til en præsentation.”

“Det gik kun 2 måneder, før jeg mødt Daria fra Vizeum til en Twitter-fest (#twedagsbar :)), hvor vi snakkede om arbejde osv, og kun 1 uge efter ringede hun til mig og sagde, at hun havde bruge for en right hand man (eller woman), at hun havde hørt gode ting om mig fra fra Deep Blue, og at, hvis jeg ville have det, var jobbet mit. Fantastisk. Så nu sidder jeg hos Vizeum, mens jeg skriver speciale, men ser Deep Blue næsten hver dag; perfekt! ;)”

Fenja Lyng 

“Jeg var i praktik i Deepblue i Århus fra januar til maj 2009. Det var en fantastisk tid, hvor jeg fik mulighed for at afprøve og udfordre min faglighed, lærte en masse og møde mange spændende og søde mennesker.”

“Praktikken var en fantastisk øvelse i at omsætte komplekse problemstillinger til mere simple løsningsforslag, og det var motiverende, at se arbejdet gøre en forskel ude i “den virkelige verden”.”

Mette Riisgaard Andresen 

“Hos Deep Blue er der altid fart over feltet og der findes ikke to arbejdsdage som er ens. Som praktikant hos Deep Blue kommer man aldrig til at kede sig og man får ansvarsopgaver fra dag 1 og man får lov at arbejde selvstændigt med spændende kundeopgaver og sjove researchopgaver i felten. Man får også lov at udforske sine kreative evner og dyrke sin indre digitale nørd.”

“Derudover får man et stort netværk af søde, skøre og kreative kollegaer både i Århus og København. Der er et stærkt sammenhold hos Carat og det hele handler ikke blot om arbejde og forretning. Man bliver også altid inviteret med til kundearrangementer, branchebar, fredagscafe, koncerter, madoplevelser og biografture m.m.”

“En af de bedste oplevelser for mig, var deltagelsen i Deep Blues årlige trendprojekt, hvor jeg i samarbejde med to andre praktikantkollegaer skulle planlægge og gennemføre et stort researchprojekt. Projektet skulle afdække de 10 nyeste forbruger- og medietrends som vil påvirke forbrugerne og mediebranchen i fremtiden.”

“Efter jeg stoppede hos Deep Blue har jeg fået job hos LEGO, hvor jeg arbejder med research, forbruger indsigter og forbrugernes oplevelser i relation til LEGOs produkter. Der er ingen tvivl om at mit praktikophold hos Deep Blue, har styrket mine kompetencer i forhold til min nuværende stilling. Mit praktikophold har også givet mig et stort fagligt netværk.”

Ditte Dickenson 

“Jeg blev fra første dag sat til en masse spændende opgaver, og der var en rigtig god kombination af ansvar og support, når man gik igang med et projekt. Det var fedt, at man som praktikant blev taget alvorlig, fik lov at komme med til en masse kundemøder, oplæg og interne møder, blev inkluderet på lige fod med alle andre både fagligt og socialt, og at der var stor imødekommenhed overfor den afsluttende praktikopgave, som normalvis afslutter et praktikforløb.”

“Jeg bor pt. i München, hvor jeg for tiden skriver speciale i samarbejde med den tyske afdeling af Designit, og det er rigtig rart at kunne trække på erfaringer fra bureau-livet, når der bliver snakket om kundeoplæg, insight-generering og andre ting, som jeg ikke vidste ret meget om, inden jeg kom i praktik.”

“Går og drømmer om engang at komme tilbage til Carat og arbejde og bedre anbefaling kan man vel næppe give et praktiksted :0)”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: