Presse

       

Carat Deep Blue i medierne  

Carat Deep Blue er jævnligt i medierne og her præsenterer vi et bredt udvalg af artikler, interviews og historier i kronologisk rækkefølge: De inkluderer vores månedlige trendklumme i Markedsføring omkring nye tendenser og den jævnlige klumme i Berlingske Business af Direktør Marlene Birkebæk omkring medier og marked.      
    
  

2011

Pulse 2012, af Miriam Plon og Anne Katrine Hundahl Mikkelsen – Markedsføring – 06.12.2011

Vores årlige trendanalyse med ti bud på, hvad trendene for 2012 bliver.

Apps: Underholdning eller redskab?
af Ane Nygaard Meyer & Pernille Fruensgaard – Markedsføring – 29-03-2011      

Vi har i flere år spået, hvordan og hvilke applikationer, der slår igennem som kommerciel budbringer nummer ét. Nu ser apps ud til at slå igennem, men det er stadig uklart, hvilken type, der vinder kapløbet. Forbrugeren vil nemlig ikke vælge.

En fremtid uden penge?
af Pernille Fruensgaard – Markedsføring – 18-01-2011      

Vi har gennem de sidste år vænnet os til at verden digitaliseres. Vores skattepapirer, vores samtaler og selv vores netværk af venner eksisterer nu virtuelt. Men er vi klar til også at lægge pungen på hylden og overgive alle slags transaktioner til en verden uden penge?

En af Danmarks bedste prognosemagere

Igen kan Carat Deep Blue bryste sig af at være i stand til at se ind i fremtiden. Denne gang var det Marie Askjær Mikkelsen, der i en konkurrence afholdt af Markedsføring beviste, at hun har styr på, hvor mange af Danmarks største annoncører der forventede, at reklamebudgettet ville stige i 2011. Hun var en af de få, der med et positivt bud på udviklingen havde forudset tendensen, og hun har derfor vundet et par gode flasker vin for sin indsats. Læs mere i annoncen Danmarks bedste prognosemager, som blev bragt i Markedsførings Trends ’11 den 18.01.2010.
   
 

2010  

Målgruppesegmenter – en speget affære
af Maria Gonzalez

Hvordan ser en økolog ud i dag? Det er efterhånden længe siden, økologer var sådan nogle hippier med guitar under armen, som boede i bofællesskaber og dyrkede deres egne grøntsager, og knap så længe siden vi sagde ‘vis mig dit køleskab’ og jeg skal sige dig, hvem du er… Sådan begynder Maria sin artikel om kompleksiteten i at definere den økologiske forbruger i dag.

Fremtidsindsigt uden krystalkugle
af Pernille Fruensgaard – Markedsføring – 12-10-2010      

Der findes jo ingen magiske krystalkugler. Vi er overladt til den virkelighed, vi står midt i.  Men det kan også være tilstrækkeligt.  Med de rette metoder og erfaring kan vi bruge observationer af fortid og nutid til at fremskrive udviklingen og derved konstruere et fremtidsscenarie.  Et fremtidsscenarie uden facit, men konkret nok til at agere på – og dermed øge sandsynligheden for at træffe de rigtige beslutninger. (Teksten fra Markedsføring)

 —   

Smagen af økologi
af Lars Dahlager – Politiken, Mad – s. 7 – 26.09.2010

Det er primært sundhed, miljø og samvittigheden, der er i forbrugerens tanker, når de økologiske varer lægges i indkøbsvognen. Men kan man egentlig smage forskel på en økologisk og en konventionel gulerod? Smagen af økologi er tilsyneladende noget, der falder i god jord i de danske familier – og smager de økologiske varer ikke af økologi, kan det derfor være en grund til at de økologiske produkter bliver liggende på hylden. Med data leveret af Carat Deep Blue har Lars Dahlager skrevet artiklen: Forbrugere: Økologi skal smage bedre.

Forbrugerne køber ind med sanserne
af Jakob Brandt – Økologi og Erhverv – 24.09.2010

Maria Gonzalez og Henriette Stiesen fra Carat Deep Blue har fulgt i hælene på økologiske forbrugerne for at afkode, hvad der afgør, om de lader de økologiske varer blive på hylden eller hiver dem ned i indkøbsvognen. Analysen viser bla. at forbrugerne køber ind med sanserne, og at de savner dokumentation for, at økologi er sundere, og ofte kan de ikke smage forskel på konventionelle og økologiske varer. Oplæggene fra temadagen findes på www.fodevareradgivningen.dk og derudover kan der læses mere i artiklen:  Bedre smag sælger mere økologi.

—   

Er forbrugerne altid logget ind? – Eller er de ved at logge af?
af Pernille Fruensgaard – Markedsføring – 24-08-2010      

At satse digitalt er ikke i sig selv er nok til at få succes. At lukke øjnene for den digitale udvikling er modsat et træfsikkert dødsstød til en recessionstræt bureau-branche. Hvordan finder man balancen mellem digital eller ikke-digital?      

—   

Voksendomsramt medieforbrug
af Malene Birkebæk- Berlingske – 10-08-2010     

Om det nødvendige i at overveje de variabler vi bruger til at beskrive givne målgruppers medieforbrug ud fra. Fornemheds skyld er den mest anvendte variabel– trods utallige artikler,der agiterer for alternativ tænkning – stadig alder, hvilket ofte ikke kunne være mere irrelevant.      

—   

Fagbevægelsen bruger millioner på kampagner 
af Jakob Sheikh – Politiken – 19-06-2010     

På ti år har de store fagforbund tyvedoblet deres kampagnebudgetter. I år er der købt spalteplads for godt 50 millioner kroner. (Udtalelser til artikel)     

—   

Som i de gode gamle dage 
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring  – 16-06-2010   

Der var engang hvor græsset var grønnere, luften var friskere, verden var enklere, og vi var en del af noget, der varstørre end os selv. Det er denne tabte barndomsnostalgi, vi længes efter. Vi søger tilbage til den store fortælling for at se os selv som en del af en større sammenhæng. Det handler trenden ” Authentication” om.      

—   

Per Stig Møller og disruption teorien  
af Malene Birkebæk- Berlingske – 15-06-2010     

Nye kommercielle radiokanaler, medieforliget og Per Stig Møllers brug af Jean-Marie Drus Disruption teori fra 1996.    

—     

Den digitale virkelighed 
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring – 02-06-2010

Forestil dig, at du kan se om hjørner. Eller at dit køleskab sender dig en sms om, at du mangler mælk, og da du går ind for at bestille din mælk online, ser du en tweet fra din stuebirk, der fortæller, at den gerne vil vandes. Det lyder som taget ud af en science fiction film. Men det er virkeligt – nu og her.     

—   

En brandingkampagne for branding 
af Malene Birkebæk- Berlingske – 18-05-2010      

Hvor står brandingbegrebet så nu, hvor medierne og aktiemarkederne den ene dag sætter sejl til, at krisen er overvundet, for den næste dag at snakke om Finanskrise 2?   

—       

Datademokratiet og den nye netborger
af Miriam Plon Sauer og Mette Riisgaard Andresen – Markedsføring  – 20-04-2010      

CYBERDEMOKRATI. BLOGOSFÆRE. DEN OFFENTLIGE OPINION HAR FUNDET EN NY ARENA. Mængden af data, der ligger på internettet, og graden af tilgængelighed til dette væld af data har udløst en kædereaktion af autoritetssammenbrud; gennem internettet har vi fået værktøjerne til åben og effektiv dialog og en kommunikativ ramme for en ny borgerlig offentlighed – et demokrati på steroider.      

—   

SKRID – det er en lukket fest
af Malene Birkebæk- Berlingske – 20-04-2010      

Adgang til brugerne på Facebook får virksomheder og brands kun adgang til, hvis de kan spille en rolle i forbindelse med den historiefortælling, som brugerne praktiserer. Det stiller nogle krav til virksomhederne.      

—   

Comeback til kassetænkning
af Malene Birkebæk- Berlingske – 23-03-2010      

Danskerne er ikke er så individuelle, som vi i branchen gerne vil gøre dem til, for det nærmeste man kan komme individualitet blandt danske forbrugere, er den, der findes i flok, og dermed er kassetænkningen klar til at gøre comeback.      

—   

Træk stikket ud
af Miriam Plon Sauer og Lara Mulady – Markedsføring – 09-03-2010     

Individet vil fortsætte jagten på det ægte og det nedtonede, det sande og det utilslørede, og de vil have muligheden for at trække stikket ud – både bogstaveligt og i overført betydning. Vi er blevet vant til altid at være tilgængelige, altid at være online. Gennem diverse teknologiske landvindinger har vi formået at udvide tid og rum, så vi kan nå mere og længere. Men den hektiske jagt på tid og tilgængelighed har også en slagside, og vi er begyndt at længes efter at logge af og trække stikket ud.     

—   

10 trends for 2010
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring – 19-01-2010   

2010 vil på den ene side være præget af en ny fortrolighed med den digitale virkelighed, og på den anden side en søgen tilbage til de trygge rødder og traditioner.    

 
 
 
 
 
 
 
 

   

 
 
 
 
 

  

 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2009

    

Transmedia storytelling: Pust liv i historien 
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring – 24-11-2009    

Vi er i kommunikationsbranchen ikke gode nok til at udnytte medieudbuddets muligheder for synergi og involvering, når vi udvikler kampagner, og resultatet er alt for mange isolerede og statiske budskaber.    

—   

Følelsernes magt i fornuftens tidsalder
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring – 22-09-2009    

’Recessionen har gjort forbrugerne nøgterne og rationelle.’ ’Vi søger efter effekt.’ ’2010’erne bliver fornuftens årti.’ Den samlede kommunikationsbranche er begyndt at messe rationalitet i kor. Men er det nu også så enkelt? Vores påstand er, at uden følelser i kommunikationen rationaliserer vi os selv til røde tal på bundlinjen!  (Undskyld kvaliteten – sig til hvis du har brug for bedre)  

—   

Kreative kompetencer trodser krisen
af Søren Muncken – Markedsføring – 02-09-2009    

Carats strategiske og kreative spydspids Deep Blue har vokseværk og får nu tilført flere kræfter i form af ekstra analysekompetencer.    

—   

Du er ikke længere ekspert
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring – 28-04-2009    

Kalder du dig i dag kommunikationsekspert, kan du forbedre dig på, at du i fremtidens digitale kommunikationsunivers bliver fravristet titlen , og som en anden immigrant må ty til turistguides for at forstå de indfødtes sprog og adfærd. (Undskyld kvaliteten – sig til hvis du har brug for bedre)  

—   

Branded Services øger brandværdien
af Miriam Plon Sauer – Markedsføring – 10-03-2009    

At forbrugeren er blevet kritisk ved alle. Branded services er et værktøj, der giver virksomhederne mulighed for at indgå i en effektiv dialog med forbrugeren, så alle parter har glæde af den nye kommunikation. (Undskyld kvaliteten – sig til hvis du har brug for bedre)  

      

Lancering  

Aegis Media investerer i fortsat udvikling af de strategiske og kreative kompetencer med lanceringen af det strategiske bureau Deep Blue. Deep Blue ledes af Pernille Fruensgaard og Malene Birkebæk, der begge har mange års erfaring som strategiske sparringspartnere for virksomheder som f.eks. Kellogg’s, Synoptik, Lego og Nordisk Film, og derfor har fulgt markedets udvikling og set behovet for kommunikationsstrateger vokse.      

Se hele pressemeddelelsen her:      

Pressemeddelelse Februar 09      

Se også de andre artikler i forbindelse med lanceringen:   

Aegis Media lancerer nyt bureau
Ingen afsender – Mediawatch – 13-02-2009
Mediawatch   

Deep Blue klar til dansk debut
af Anders Heering – Business.dk – 13-02-2009
Business.dk   

Mediabureau udnævner kreativ direktør 
Finn Graversen – Borsen.dk – 13-02-2009
Borsen.dk   

Grænserne flyder: Mediabureau udnævner kreativ direktør
Finn Graversen – Bureaubiz – 13-02-2009
Bureaubiz   

Aegis Media lancerer nyt bureau
Søren Muncken – Markedsføring – 12-02-2009
Markedsføring   

Trendklumme      

Deep Blue har indgået samarbejde med Markedsføring om en månedlig trendklumme. Klummen er baseret på trendudgivelsen Pulse09 og hedder (selvfølgelig) “Pulsmåleren”.      

Den første Pulsmåler handlede om branded services som kommunikationstrend.      

 branded-services       

Du kan downloade artiklen her: pulsmaleren-branded-services-markedsfc3b8ring-10-03-09

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: